dinsdag 29 mei 2012

29 mei

Nog even terug komen op de afgelopen twee dagen die in het teken stonden van de terugreis.
Wat een belevenis. In Santiago de Compostella in stappen en 27 uur later in Haren aankomen.  Het is niet te bevatten. Je besteld je kaartjes en 8 weken later kom je bij een trein en klopt alles precies je coupe en zitplaats staan allemaal gereserveerd. Na 5 uur reizen in de trein richting Madrid moest ik overstappen. Maar de trein had vertraging opgelopen en ik had maar 12 minuten overstaptijd. Dus trein weg. Ik in mijn beste Spaans ....niet dus naar het loket mijn beklag doen. Taxi gevraagd me te brengen naar de andere plaats waar de trein van Madrid naar Parijs zou vertrekken. De taxichauffeur zei dat hij het niet  haalde en ik een probleem had nou ik dacht dan ga ik naar Madrid en neem het vliegtuig. Maar de mensen zaten niet stil en plotseling kwam de taxichauffeur en zei dat hij me toch wel ging brengen. Nou ik dacht als ik daar eerst maar ben dan zie ik wel weer. Het was inmiddels al over achten en de trein zou daar om half negen vertrekken en het was ruim 60 km rijden. De boel ingeladen en dat weg. De trein is al weg en ik dacht nou dan doe ik dit en anders doe ik dat.
Komen we bij het station is alles opgebroken. De chauffeur zet zijn auto ergens neer en loopt met me mee. Ratelt het een en ander in het Spaans en vervolgens vraagt hij of ik meekom. Nou ik heb bijna alle hoekjes van het station gezien en ten einde kwam ik op een mooi kantoor waar mensen me duidelijk maakten dat er nog een trein kwam naar Parijs. Wat bleek de trein had een vertraging van meer als een uur. Dus de trein die ik moest hebben haalde ik ook nog. De chauffeur betaald en vervolgens opgelucht. Daar kwam hij aan, een lengte. Ik kreeg een sleutel en kon in mijn eigen coupe met eigen toilet en douche. Wat een luxe. Zat ik om 12 uur in de nacht aan het diner, want dat was er ook bij in begrepen. Heb alle drie gangen naar binnen gewerkt en vervolgens nog een halve liter wijn en water. Zo kon ik de nacht wel in. Geslapen dat ik heb in die schommelende omgeving en hard dat hij ging. Om 7 uur opgestaan en gedoucht en om 8 uur ontbeten was ook bij de prijs inbegrepen. En waarachtig het was al licht. Het is daar in Spanje toch veel later licht als bij ons en de zon scheen. Wat verrukkelijk het regende zondag zo verschrikkelijk toen ik weg ging. Ben kletsnat geworden. Nou de gastvrouw gaf aan dat de vertraging volledig ingelopen was en we de normale tijd zouden aankomen in Parijs. Maar goed ook want de tijd was ook daar niet te ruim. Met de metro en dan de trein op zoeken en vervolgens die lange trein aflopen dat is een mega eind. Maar ik zat net op mijn plek en hij scheurde al weg. Geweldig wat een comfort. Krijgt gelijk een snack met drinken aangeboden en heerlijke stoelen met alle gemakken er omheen. Mensen als je ooit iets wil beleven neem eens de Thalys en dan wel eerste klas het is geweldig. Nou het weer zien van iedereen die me op stond te wachten in Haren op het station was geweldig. Mooi om iedereen weer te ontmoeten en eindelijk weer gewoon Nederlands te kunnen praten. He 6 weken Spanje is toch wel lang. Maar ik heb genoten en een belevenis meegemaakt die niemand me meer afneemt.



Dat de paden gebaand mogen worden

Dat de paden voor jouw voeten gebaand mogen worden,
dat je de wind altijd in je rug mag hebben
en dat god,
tot we elkaar weer zien,
tot we elkaar weer zien,
zijn beschermende hand boven je mag houden,
en tot.......

Dat de zon warm op je gezicht mag schijnen,
dat de regen zacht op jouw velden mag vallen
en dat God,
tot we elkaar weer zien,
tot we elkaar weer zien,
zijn beschermende hand beven je mag houden
en tot......


Dios te Salve
Dios te Salve, Maria
Llena eres de gracia
el Senor es contigo.
Y Bendita tu eres
entre todas las mejeres,
y bendito es el fruto
del tu vientre, Jesus
Santa Maria, Madre de Dios,
Santa Maria, ruega por nosotros. 

Geen opmerkingen: