donderdag 17 mei 2012

17 mei

Dit is nu mijn gebrek aan spaans. Volgens mij is dit Samos griekenland. Ook gezellig. 
Als het goed gegaan is komt er nog een stukje van de omgeving waar ik nu zit. Sarria. Kan het zelf niet nakijken maar ik hoop dat het klopt. En een stukje over de camino in deze omgeving waar ik nu verblijf. Cebreiro een bepaald gebergte.

Lang zal hij leven, Hiep Hiep Hoera. Zo dat was voor mijn broer die jarig is vandaag. Hij vaart niet ten hemel maar eigenlijk ook wel een beetje. Gaar vandaag voor een poosje met Henny op vakantie naar Italië en met het vliegtuig. Nou dan ben je toch al op weg, maar hopelijk komen ze weer goed naar beneden en gaan ze genieten van een prachtige rondreis door dat mooie land. Henny en Henk geniet er van.
Ik heb gisteren ook genoten o mensen wat was dat een geweldig mooi klooster. Ik heb me laten brengen met een taxi om vervolgens na het bezoek aan het klooster terug te lopen.
Ik was natuurlijk veel te vroeg, maar heb eens even wat rond gelopen en de boel in Samos goed in me opgenomen. De benzine is hier nog goedkoop 1,40 voor euro 95. Hoe de toestand in Nederland is weer ik niet maar het schommelt vast nog wel rond de 1,80. Nou nadat een grappige monnik de poort had geopend mocht ik als eerste naar binnen. Begint een heel verhaal tegen mij in het Spaans en ik maar af en toe sie sie signor terug zeggen en zo ben je weer 10 minuten verder zonder dat je er iets van begrijpt. Hij gaf me een stempel op mijn Credencial en riep o..o omdat het nog het laatste hokje was. Ja het maakt wel indruk als je zoveel stempels hebt. Direct vragen waar ik weg kwam en toen ik Holanda zei had hij weer een heel verhaal. Vervolgens begeleide hij me naar binnen. Weer door een poort en daar mocht ik vrij rondkijken waar de deuren niet waren gesloten. Als ik er weer uit wilde moest ik zelf de deur openen en hij liet me zien hoe dat werkte. Nou en daar sta je dan in dat machtige complex. Komt er een tuinman aan en zegt in keurig Engels tegen mij dat ik mijn rugzak best daar neer mag zetten, dan hoef ik hem niet steeds mee te sjouwen en dat ik ook naar de eerste verdieping mag. Mensen wat een indrukken. En wat denk je hangt daar een foto van Prinses Irene met Carlos dat die daar op bezoek geweest zijn. Dat is toch ook wat kom je hier in den vreemde zo maar een bekende tegen. Toen ik uit het klooster kwam liep ik tegen een man en vrouw aan die tegen me zeiden dat ik die man met die kar was. En ja hoor een paar dagen geleden heb ik met hun opgelopen en zei de man nog tegen mij of ik hem zelf geconstrueerd had. Ze vinden en vonden het maar bijzonder dat ik daar mee loop. Maar goed ik heb gezegd dat hij nu in het hotel stond in Sarria en ik hier zonder wandelde. En weer die bijna strompelde mensen voor me aan.
Toen ik in de taxi zat zag ik een vrouw die zo slecht liep en zulke dunne beentjes had met alle beide knieën ingezwachteld dat ik dacht haar op mijn wandeling te vinden. Maar ik ben een andere route gegaan en wellicht ligt ze ergens, maar goed dat is dan ook eigen schuld. Als je niet luistert naar je lichaam dan is het ook vragen om moeilijkheden. Na een prachtige wandeling langs bijzondere bergdorpjes en mooie uitzichten heb ik gegeten en gerust bij het zwembad. Het restaurant was wel open maar het zwembad nog niet. Heb nog een stuk opgelopen met een Duitser die uit Berlijn kwam. Hij was in de buurt van Burgos gestart en met het vliegtuig in Barcelona aangekomen en vervolgens met de trein. Hij liep als een speer en wilde morgen 35 km. Want hij moest over 5 dagen in Santiago zijn. Nou dag Duitser, als ze hem vragen wat heb je gezien Asfalt en stenen. Kerken en grote steden interesseerden hem niet. Hij wilde het platteland. Dat vond hij mooi. Maar als we langs koeien kwamen keek hij niet eens. Nou ieder zijn ding.
Zo weer genoeg belevenissen. Ik heb mijn hotel voor de volgende plek al weer geboekt en daar loop ik vandaag dan naar toe. Het is Portomarin. Een stad aan een stuwmeer. De stad is herbouwd soms met de originele materialen, omdat de oude stad onder water is verdwenen toen de stuwdam klaar was. Ben benieuwd. Daarover morgen meer. Eerst 22 km lopen met bagage. Groetjes
Onderstaande is wel toepasselijk voor Hemelvaartsdag!


Een dauwdruppel op een morgenroos:
voor de ene is het alleen maar nattigheid,
voor de ander opent
dat kleine schouwspel
een wereld van pracht en puurheid.

Libert vander Kerken

1 opmerking:

Anoniem zei

Hou je taai Bert, de laatste lootjes wegen het zwaartst.
Geniet ervan!
Groet
Fokke en Leny