woensdag 16 mei 2012

16 mei

En zowaar het lukt op een oude computer op het station om een foto te uploaden. Dit was het balkon van mijn mooi hotelletje.

Ik voelde me net een ster uit  een oude amerikaanse film. Leuk met al die mooie oude dingen.
Grappig die lichtknopjes he
Nou dit was het en nu maar kijken wat het wordt.


Zo dat is bussen, toeren en kijken.
Gisterochtend rustig opgestaan en ontbeten, want de inwendige mens moest goed verzorgd worden. Zou een lange tocht worden met veel wachten en weinig tijd te eten. Dus zo gedacht en zo gedaan. Om 9.15 bij de bushalte en wie schetst mijn verbazing er kwam al een bus om 9.30 uur de klep ging open en ik de bagage er in en vervolgens 1,85 betaald en daar ging hij. Een passagier ging bewust naast me zitten en even later tikte hij me op de schouder met de vraag of ik Duits sprak. En dat was het geval. Ja mijn Duitse kop is ook overal te herkennen. Mijn verre voorouders hebben hun sporen nog steeds achter gelaten. Maar goed de man had jaren gewerkt in Duitsland en was nog helemaal in de moed van Duitsland. Spanje was niets, alles was failliet zei hij. De stad waar we naar toe reizen heeft 70.000 inwoners en maar 1 ziekenhuis. Die ook nog de wijde omgeving van dienst moet zijn. Schande, schande sprak hij. De politiek heeft de zakken vol en de bevolking is arm en het land gaat kapot. Ik heb hem gevraagd waarom er toch overal zoveel demonstraties zijn. In Pamplona waren er zelfs agenten bij met traangas e.d. Dat had allemaal te maken met de onrust zei hij die steeds groter wordt. De jeugd heeft geen werk en wil wel geld. Ze kloppen bij vader, moeder opa, oma aan maar dat houdt ook een keer op. Dus gaan ze de straat op en demonstreren bijna dagelijks. En ja daar heb ik het nodige van meegekregen. Het is ook te zien aan de huizen, sommigen staan bijna op instorten. En er staat heel veel te koop. Toen we de stad inreden kwamen we door een nieuwbouwwijk waarvan hij zei. Alles is afgebroken en nieuw gebouwd, het staat er maar het is zonder geld gebouwd, dat kan toch niet. Het is schande.....schande.....zei hij. Toen we bij het grote busstation waren wenste hij me een goede dag en verdween. Ik liep gelijk een paar pelgrims tegen het lijf die kapot waren en met de bus naar Villafranca wilden. Nou ik wens hun veel plezier maar dat viel mij verschrikkelijk tegen. Heb ik ook gezegd, maar ze wilden het zien en daar hebben ze gelijk aan ook. Vandaar wilden ze met de bus verder, maar dat gaat niet lukken. Dan zullen ze terug moeten, maar dat merken ze wel. De pelgrim uit Australiƫ een vrouw kon ook niet meer zei had veel te ver gelopen gisteren en was helemaal kapot. Ik heb haar ontmoet ergens in de buurt van Burgos geloof ik en vindt het knap dat ze hier is. Een man kwam naast me zitten en vertelde dat het niet meer ging. Hij wou met de bus naar Santiago. Nou het is hier een slagveld en dat op de vroege morgen. Voel me net een sociaal werker met een luisterend oor. 1 voordeel heb ik mijn Engels wordt er wel beter van en ik schroom niet meer om er wat uit te gooien. Nou dan maar eens een kaartje kopen en dat ging vlot direct voor de hele route. Gereserveerde plaats, want het is een bus die van Madrid komt en nog 1 keer stopt en dan doorgaat naar Santiago. Het is hier zo groot en goed voorzien van alles dat je bijna zou denken dat die man in de bus het bij het verkeerde eind heeft. Maar zoals zo vaak in het leven schijn bedriegt en dat zal ook wel hier het geval zijn. Zo die waren de eerste belevenissen van de ochtend. De busrit naar Lugo was geweldig. Je voelt je gewaardeerd als reiziger. Er is begeleiding aan boord die je allereerst naar je plek begeleidt, want je het een gereserveerde plek. Als de bus rijdt krijg je een oortelefoontje aangeboden om muziek te beluisteren en een radiozender. Je kunt op een scherm volgen waar je zit en krijgt ook nog chips nootjes of drinken aangeboden en dat alles in hele luxe leren zetels. En een mooi landschap gaat er aan je voorbij. Mooie kunstwerken dat ze gemaakt hebben prachtige viaducten en tunnels. Het is een lust om over de autopista te rijden. Dit was de busdienst tussen Madrid en Santiago waar ik gebruik van gemaakt heb. De busrit naar Sarria was ook speciaal want je komt door een heel mooi glooiend landschap en langs de weg staan lantarenpalen en op vrijwel iedere paal staat een ooievaarsnest.. Doordat de bus hoog is en je dus ook beter in het nest kan kijken zie je die koppies van die jongen er zo mooi bovenuit komen. Ieder nest heeft volgens mij 2 jongen. Mooi en druk dat die ouders het hebben. Het is hier volgens mij een plaag zoveel ooievaars. Er zijn hier opvallend veel eucalyptus bomen. En heel veel weilanden. Hier wordt intensieve veeteelt bedreven. Volgens de boekjes wordt er ook veel met bestijdingsmiddelen gewerkt en daarom is er veel vegetatie verdwenen. Maar daar ben ik wel aan gewend want dat is in Nederland niet anders. Het hotel waar ik verblijf is prima, zit op de 5e etage en heb mooi zicht op de bergen. Ik verplijf hier 2 nachten en ga vandaag naar het klooster in Samos. Om dan woensdag te vertrekken voor de laatste 100 km naar Santiago. De eerste plaats die ik dan aan doe is Portomarin. Die plaats ligt aan een stuwemeer en schijnt geheel opnieuw te zijn opgebouwd omdat het oude dorp onder water ligt nu. Dat moet mooi zijn en ik ben benieuwd. Het is maar 22 km lopen en als het weer zo mag blijven. Wordt dat een belevenis. Maar eerst Samos en daarover morgen meer. Groetjes


Kijk goed,
kijk goed naar de natuur;
doe het en je zult alles beter begrijpen.

Albert Einstein

Geen opmerkingen: