dinsdag 15 mei 2012

15 mei

Jammer maar waar. Marleen en ik hebben goed met elkaar gesproken en Marleen gaf aan het niet meer te trekken. Haar lichaam liet haar vreselijk in de steek en ze wilde niet tot het uiterste gaan. Ze heeft haar Frans gebeld en dit gezegd en die zei meid kom lekker naar huis. Hij had al iets gemerkt door de telefoontjes heen. Het is jammer, maar als het niet meer gaat dan gaat het niet. Wel heel symbolisch trouwens. In Villafranca stranden vroeger veel pelgrims en die kregen daar dan een aflaat omdat ze Santiago niet konden halen. Maar Marleen heb ik gisterochtend naar de bus begeleidt en daar hebben we tijdens het afscheid even een traantje weg gepinkt. Marleen gaat met de bus naar Santiago en dan met het vliegtuig naar huis. Heb even een kop koffie gedronken in het hotel en de kamer voor de komende nacht betaald en ben vervolgens naar Villafranca del Bierzo gelopen dat is 8 km. Het moest een bijzondere stad zijn. Nou eigenlijk was het dat ook wel, maar het jammere was dat alles dicht zat. Er zijn heel veel kerken en 1 was er maar open. Maar door alle pracht en praal van de afgelopen weken viel deze niet bij mij in de smaak en wellicht ook dat het erg wennen is zonder Marleen. Heb nog wat rond gekeken en vervolgens wat gaan eten en genoten op het terras van het weer......prachtig zonnig en 29 graden en de mensen om me heen. Als er dan Nederlanders neerstrijken en die geen idee hebben wie jij bent. Is het genieten van wat ze allemaal zeggen. Ook als de Spanjaarden zien dat er pelgrims zijn die iets eten wat eigenlijk niet eetbaar is. Ze maken de pelgrim er op attent, maar die vindt het lekker en eet rustig door. Het hele terras ligt in een deuk. Het is toch mooi om zoiets weer te zien. Vervolgens dacht ik met de bus terug te gaan. Eigenlijk ook kinderachtig, dus maar gaan lopen en rond 17.30 was ik weer op mijn stekkie. Toen belde Marleen. Ze was al in Santiago en had al een hotel en ook al een vlucht geboekt naar Brussel. Ze keert woensdag op de thuisbasis terug. Ze klonk gelukkig heel opgewekt. He wat een opluchting dat ze goed is overgekomen. Maar ik had ook niet anders verwacht het is een vrouw die haar mannetje wel staat. En ik heb goed nagedacht en nog gesproken met een paar pelgrims in Villafranca. Die ook niet de bergen gaan belopen. Ik doe dat zeker niet en ga morgen met de bus op stap. De looproute gaat van Villafranca del Bierzo naar Vega de Valcarce. Dat is 18 km en goed te doen. Maar daarna komt de route naar O Cebreiro die is maar 12 km maar je moet wel klimmen van 630 naar 1330 meter en dat zie ik niet zitten over bergachtige wegen.
De daarop volgende route is naar Triacestela en is 21 km met afdalingen. Wel te doen, maar toch een heel stuk over bergwegen. De daarop volgende route is 21,5 km en gaat naar Sarria.
Ik neem morgen de bus naar Sarria en ga dan in ongeveer 8 dagen lopen naar Santiago.
De bus gaat eerst naar Ponferrada en dan neem ik de bus naar Lugo voor een reis van 1,5 uur en dan van Lugo naar Sarria ongeveer een half uur. Zou om 11.45 uur in Ponferrada moeten zijn en dat moet makkelijk lukken. In Sarria neem ik een hotel voor 2 nachten want ik wil eigenlijk even naar het klooster van Samos. En dat is goed te doen vanuit Sarria zonder bagage.Dus de plannen zijn er en ik ben blij dat Marleen goed is aangekomen. Morgen vertel ik hoe de reis is verlopen.
O ja het was vandaag wel de dag van de geuren en dan niet van de bloemen en planten alleen, maar ook van wijn ik ben namenlijk veel langs Bodegas gekomen waar ze volgens mij de wijn aan het bottelen waren. De wijngeur verspreide zich wijd en zijd. Tevens veel uitlaatgassen want de weg ging bijna geheel langs de weg. Eigenlijk heeft Marleen niet veel gemist, behalve de mooie natuur dan en de vergezichten. De sneeuw is door de zon die de hele dag vol op heeft geschenen bijna van de bergen verdwenen. Tot morgen

Sommige mensen mopperen altijd
omdat rozen doornen hebben,
maar ik ben dankbaar
daar doornen rozen hebben.

Alphons Karr

Geen opmerkingen: