maandag 28 oktober 2013

dagkalender

maandag 28 oktober
36 jaar geleden zijn mijn broer en schoonzus getrouwd. Waar blijft de tijd. Henk en Henny van harte.
Op de dagkalender staan altijd leuke dingen. Zo staat er voor vandaag op :

Aardig zijn loont!

en voor morgen

Sorry zeggen kost echt niks...

Ik vind het altijd leuk om het even te lezen en dan er ook iets mee doen als het lukt.
Dus vandaag wil ik aardig zijn.
Om 10.30 uur moet ik in Groningen bij Yarden zijn om het vrijwilligerswerk te evalueren.
We hebben meer te evalueren en te bespreken dan de vorige keer.
Maar het is wel goed dat we het doen dat geeft wat binding.
Hopelijk gooit de storm geen roet in het eten.
Gistermiddag zijn we naar het kerkhof geweest waar mijn ouders begraven liggen.
We hebben het graf even flink onder handen genomen en helemaal goed schoon gemaakt en in de was gezet. Tevens een mooi bloemstuk neergelegd opdat alles er voor 2 november piekfijn uit ziet.
Want we gaan zaterdag naar de kerk en alle overledenen gedenken. Het is dan Allerzielen.
Lini heeft ons uitgenodigd om langs te komen voor een kop koffie en dat gaan we doen.

File:Urnenhain.jpg
Het is altijd bijzonder vind ik dat je naar het kerkhof loopt in het donker en daar een kaarsje opsteekt bij het graf. Hopelijk kunnen we dat nog lang en vaak doen. Een ode aan de doden brengen.
Allerzielen is een hoogtijdag uit de westerse rooms-katholieke traditie. Hij wordt gevierd op 2 november, de dag na Allerheiligen, waarmee deze dag nauw verbonden is. Met Allerzielen worden de overledenen herdacht en wordt een requiemmis opgedragen. De nabestaanden plaatsen bloemen op het graf. Er worden in familiekring soms ook nog wafels of pannenkoeken gebakken. In veel parochies is het gebruikelijk dat als er een parochiaan uit de kerk wordt begraven er een kruisje wordt opgehangen met daarop de naam van de overledene. Op de eerstvolgende Allerzielen komt de familie van de overledene naar de mis om het kruisje in ontvangst te nemen. Allerzielen is een dag om speciaal te bidden voor alle zielen die nog niet in de hemel zijn, maar in het vagevuur.
Allerzielen stamt uit de benedictijner kloostertraditie van Cluny, waar Odilo van Cluny het in 998 voor het eerst liet vieren. In de 13e eeuw kreeg het de naam Allerzielen. Allerzielen is een duidelijk voorbeeld van christianisering. Groot is de parallel het Keltische feest Samhain, dat in een nacht rond 31 oktober op 1 november werd gevierd, maar dit klopt niet altijd gezien de Kelten een maankalender gebruikten en deze dus elk jaar een beetje anders loopt dan onze gregoriaanse kalender. Dit is in de Keltische kalender de nieuwjaarsnacht, waarbij het oude jaar werd begraven en een nieuw jaar "uit het graf opstond". Halloween heeft een soortgelijke oorsprong, maar verwijst naar het Allerheiligen feest dat de dag voor Allerzielen wordt gevierd..
Vandaag ga ik mijn brillen ophalen, ik kreeg bericht dat ze klaar waren.
Dat is een hele gewaarwording. Een normale bril, een zonnebril een leesbril en een bril voor de nacht als ik in de auto rij. Het was een aanbieding en ik ben benieuwd of het allemaal gelukt is en ook voldoet.
Het moest wat sterker dus zal alles wel weer wat beter zijn om te kijken en te lezen.
Een fijne dag allemaal en denk om de storm.

Geen opmerkingen: