dinsdag 5 november 2013

Meyer werf in Papenburg

woensdag 5 november 
Het is weer zover, er ligt weer een groot passagiersschip voor de werf van Meyer in Duitsland klaar.
Hij is in het weekeinde uit het dok gevaren en zal binnen 14 dagen over de Eems naar de Eemshaven varen om daar nog wat afgebouwd te worden.
Het is geweldig dat die werf daar al deze schepen bouwt en zoveel werkgelegenheid verschaft, maar jammer dat hij zo ver het binnenland in ligt. Hij had aan de zee moeten zijn, dan hadden ze de Eems niet zoveel geweld aan hoeven te doen. Hadden ze niet die dure sluizen hoeven te bouwen om het water hoog te laten komen zodat de schepen naar zee kunnen varen. Het is een heel spektakel als het schip door de Eems vaart, er staan altijd heel veel mensen te kijken. Heli's hijsen de hoogspanningsleidingen op en er moeten zelfs spoorbruggen worden verwijderd. Wij willen het ook een keer aanschouwen en houden dan ook de berichtgeving in deze goed in de gaten. De Getaway gaat binnen kort aan de vaart.

Meyer Werft

Meyer Werft
Oprichting1795
EigenaarMeyer Neptun Group
HoofdkantoorPapenburgDuitsland
Werknemersca. 2500
Websitemeyerwerft.de
Portaal  Portaalicoon  Economie
Werf Papenburg
De Norwegian Jewel in aanbouw
De Norwegian Jewel in aanbouw
DroogdokkenL [m]B [m]D [m]
Dock I35840,09,5
Dock II48245,010,0
-24035,0
De Meyer Werft is een Duitse scheepswerf in Papenburg (Emsland), aan de Eems.

Geschiedenis[bewerken]

De Meyer Werft werd in 1795 opgericht en is nu in bezit van de zesde generatie van de familie Meyer. Sinds 1997 maakt Meyer Werft onderdeel uit van de Meyer Neptun Group, samen met de Neptun Werft uit Rostock. Van de twintig scheepswerven die in 1920 in Papenburg waren gevestigd is de Meyer Werft als enige overgebleven.
De Meyer Werft is vooral bekend van de bouw van grotere cruiseschepen, maar ook gastankers zijn al lang een specialiteit. Bij krapte in de cruise-orders worden ook containerschepen gebouwd.
De hallen van de Meyer Werft

Bouw[bewerken]

De bouw vindt plaats in overdekte bouwdokken, die tot de grootste ter wereld behoren. De bouw van steeds grotere schepen op een locatie ver stroomopwaarts aan een relatief smalle en ondiepe rivier, maakte het transport van de nieuwbouwschepen naar zee steeds moeilijker. In een vooraf gedetailleerd voorbereide operatie, een zogenaamde "Emsüberführung", worden de schepen bij hoogwater achterwaarts naar zee gesleept, waarbij diverse hindernissen gepasseerd worden. Allereerst wordt het schip in Papenburg door de "Dockschleuse" gesleept, de sluisdeur die het havengebied rond de werf kan afsluiten zodat ook in dat kleinere gebied al een tijdelijk hogere waterstand verkregen kan worden. Stroomafwaarts worden twee bruggen, de Friesenbrücke bij Weener en de Jan-Berghaus Brücke bij Leer, gepasseerd, waarbij delen van de bruggen door drijvende bokken tijdelijk worden weggenomen. Dankzij de bouw van de Eemskering kan ook het water op een groot deel van de rivier tijdelijk hoger gezet worden. Ook de kering zelf moet daarna omzichtig gepasseerd worden. Zowel de transporten over de Eems als ook de werf zelf trekken tienduizenden bezoekers per jaar.
Na het wegslepen worden de schepen tijdelijk in een zeehaven afgemeerd, waar de laatste hand aan de bouw wordt gelegd en waar vandaan de proefvaarten plaatsvinden. Diverse keren koos Meyer Werft hierbij voor de NederlandseEemshaven.

420x260GAFloatOut Zo voer hij uit het dok. 
The Tropicana RoomEen restaurant. 
Sunset BarEen bar
Suite van de Haven van de eigenaar met groot balkon een slaapkamer 
Het is een en al luxe aan boord. Het lijkt me fantastisch om dit schip voorbij te zien varen over de Eems. 
Als het zover is en we hebben het gezien, laat ik het weten. 
Een fijne dag allemaal. 

Geen opmerkingen: