zondag 3 november 2013

het is goed

zondag 3 november 
Vrijdag kreeg ik het overlijdensbericht van een oud collega uit de tijd dat ik in de psychiatrie werkte.
Erica...... ze mocht maar 72 jaar worden. Morgen wordt ze gecremeerd en ik denk dat ik haar de laatste eer ga bewijzen in het crematorium te Groningen. Onderhand een bekend terrein voor mij door alle werkzaamheden. Kijken hoe het er nu aan toe gaat. Het wordt waarschijnlijk een grote plechtigheid om 12.30 uur. Als je dan zoals gisteren alle overledenen gedenkt dan merk je dat je ouder wordt en dat er veel mensen uit je leven zijn vertrokken en dat je zelf ook in de laatste fase van je leven zit.

Wie kent hem nog? Het bulldozer spel op de kermis.
Dit is voor mij het leven......als metafoor.
Je gooit er een munt in....dat is de geboorte.
De bulldozer schuift de munten naar voren.....dat is je leven.
Voor..... bij de rode balk kiepert de munt in een bakje.....dat is de dood.
Als je geluk hebt schuift de munt over elkaar en soms iets naar achteren....dat is je leven die langer duurt.
Als je pech hebt dan schuift hij gelijk naar voren en heb je een kort leven......
Zo zit het leven in elkaar...ongelukken...ziekte....alles kan je treffen.
Dus mensen als je leeft leef en geniet er van.
Mijn neef zaliger zei altijd....het leven is een feest, maar je moet wel zelf de slingers ophangen.
Dus leef je leven is mijn motto.

Ter afsluiting op de zondag volgens traditie een stukje Gregoriaans.
Een fijne zondag. 

Geen opmerkingen: