maandag 30 september 2013

Grunnens laid

maandag 30 september
Het Grunnens laid.

Van Lauwerszee tot Dollard tou,
Van Drenthe tot aan 't wad.
Doar gruit, doar bluit ain wonderland,
Rondom ain wondre stad.
Ain pronkjewail in golden raand.
is Grönnen, Stad en Ommelaand;
Ain pronkjewail in Golden raand
is Stad en Ommelaand!

Doar broest de zee, doar hoelt de wind,
Doar soest 't aan diek en wad,
Moar rustig waarkt en wuilt het volk,
Het volk van Loug en Stad.
Ain Pronkjewail in golden raand
Is Grönnen, Stad en Ommelaand;
Ain Pronkjewail in golden raand
is Stad en Ommelaand!

Doar woont de dege degelkhaaid,
De wille, vast as stoal,
Doar vuilt het haart, de tonge sprekt,
In richt- en slichte toal.
Ain prinkjewail in golden raand
Is Grönnen, Stad en Ommelaand;
Ain pronkjewail in golden raand
Is Stad en Ommelaand!

Het is een mooi volkslied en ook wel toepasselijk.
We zijn dit weekeinde gelopen van Drenthe tot aan 't Wad.
De zee broezde en de wind hoelde. De mensen hadden hun best gedaan en het was een hele belevenis.
De tweede dag was in mijn beleving veel drukker dan de eerste.
Er was ook veel meer te beleven langs de weg. Zie hier een impressie

Woldendorp aan het schilderen 



En natuurlijk werd overal Ol  Graitje uit gebeeld. 
En bezongen
Ooit was hier in vroegere jaren een luchtballon met twee Spanjaarden neergestort en dat werd hier uitgebeeld. 
En zo werden we in Delfzijl verwelkomt. 
Allemaal geweldig gedaan. Veel eten en drinken werd aangeboden en ook heel veel reclame voor de streek en de plaatselijke middenstand. 
Terugkijkend op dit evenement, was het voor mij één keer en nooit weer. 
Het was geweldig zoals alles in elkaar gezet is, mijn petje af voor de organisatie, maar het is mij te massaal. 
Al dit mensen die zo nodig moeten laten zien hoe goed ze zijn, hoe snel ze kunnen lopen en hoeveel fantastische afstanden ze hebben gelopen. Dat geschreeuw en gedoe en al die soms kreunende mensen over hoe zwaar ze het wel niet hebben. Ba wat heb ik me daar aan geërgerd. Zondag meer dan zaterdag trouwens. Af en toe heb ik bijna ruzie lopen maken. Bijv. een vrouw die een paar fietsers de les gaat zitten te lezen. Terwijl die mensen op het fietspad fietsen. Waarop ik zei, maar die mensen fietsen hier, dus jij hebt je te gedragen als voetganger op een fietspad. Nee wij hebben voor vandaag dit fietspad ingepikt was het antwoord. Nou dan heb ik het gehad. Helemaal als vrij snel daarna iemand je inhaalt en je bijna met de ellebogen omver duwt. Niets zegt en stug doorloopt. Waarop ik dan zeg, sorry ik loopt hier ik kan er ook niets aan doen. Heb er nog meer verkeerde woorden aan vuil gemaakt, maar die kan ik hier maar beter niet opschrijven. Nee dit is geen loop voor mij. Het was een hele ervaring maar ik nooit weer;. 
Ik loop liever alleen en in mijn eigen tempo en mijn eigen weg. 
Dit massale en dat gedoe het is afschuwelijk. 
Laat iedereen maar lopen en gezellig doen, ik beleef mijn eigen ding in mijn eigen wereld. 


 Ik wens jullie allemaal een fijne maandag toe. 













Geen opmerkingen: