donderdag 19 september 2013

gevolgen

donderdag 19 september

De gevolgen van de begroting voor 2014 worden in de media steeds meer zichtbaar.
Zo las ik in de krant dat onze regering voor het volgend jaar een inkomen verwacht van 249,1 miljard en een uitgave van 267,0 miljard. Dit gaat dus helemaal fout. Als ik mijn huishoudboekje zo in elkaar had dan was ik direct failliet. De staat heeft natuurlijk vele bezittingen en wellicht wat meevallers, maar dit kan niet zo.
We gaan Griekenland achterna denk ik.
Zo hoorde ik vanmiddag op de radio dat Air-frans ook in grote moeilijkheden zit. Ik hou mijn hart vast voor de KLM. Ach wij zitten als Nederland ook vast in de EU en we gaan met elkaar naar de malle moer.
Dus laten we er nu van genieten nu het nog kan. Als je straks niet meer goed te been bent en hulpbehoevend wordt dan is hulp niet meer nabij en is het snel afgelopen denk ik dan maar.
Maar hopelijk gaat dat nog lang duren en kan ik mijn energie nog aanwenden om anderen te helpen.
Daar ga ik dan ook maar snel werk van maken.
De Zonnebloem heeft weer een boek gestuurd met vakanties om daar als vrijwilliger voor te werken en Yarden heeft met gevraagd volgende week inzet te tonen. En dat is maar het beste in deze tijd.
De schulden van ons land op dit moment 466 miljard los ik er niet meer op en de dames en heren in Den Haag ook niet.
De ouderenbond laat ook van zich horen en schreef onder andere het volgende:

Kabinet ongeschikt voor alle leeftijden

Geplaatst op 17-09-2013
Ouderen melkkoe Kabinet Rutte. Dit kabinet is ongeschikt voor alle leeftijden en pakt vooral alle kwetsbare groepen. Aldus ANBO in een eerste reactie op de Miljoenennota en de plannen voor 2014. De spreekbuis en belangenorganisatie voor senioren krijgt veel signalen uit de achterban over de opeenstapeling van maatregelen en het ontbreken van samenhang en effecten aangaande inkomen, zorg, wonen en arbeid. Ouderen voelen zich de melkkoe van het Kabinet Rutte.

Excuus

ANBO-directeur Liane den Haan: “Ouderen stemmen vooral op de conservatieve partijen, maar misschien moeten senioren zich eens achter de oren gaan krabben. Want wij krijgen steeds meer signalen dat senioren het beu zijn om de ene na de andere maatregel voor de kiezen te krijgen. En gezien te worden als melkkoe waar je oneindig aan de uiers kunt trekken. Senioren zijn het ook beu dat de vergrijzing door Politiek Den Haag te pas en te onpas als excuus wordt opgevoerd om bezuinigingsvoorstellen door de Kamer te drukken. Kijk maar naar de pensioenplannen die nu bij de Eerste Kamer liggen en die jong en oud raken. En de werkloosheid, die loopt alleen maar op.
Veel senioren zijn het overzicht ook kwijt over wat maatregelen inhouden of voor hen kunnen betekenen, als het gaat om zorg, wonen, inkomen en werk. 87 Procent van de gepensioneerde alleenstaanden en 72 procent gepensioneerde tweeverdieners ziet volgend jaar hun koopkracht extra dalen tegenover werkenden, blijkt uit cijfers van het Centraal Planbureau. En dat terwijl  65-plussers dit jaar bij een lager inkomen dan werkenden al meer aan koopkracht hebben ingeleverd.”

Tegenstrijdig

Ouderen zijn somber over de economie en boos op de politiek. Dat blijkt ook uit recent onderzoek van Maurice de Hond en Kieskompas. De oproep van minister Dijsselbloem -eerder dit jaar- dat ouderen meer moeten uitgeven om de economie te stimuleren en die van PvdA-leider Samsom dat ouderen tot de rijkste groep van het land behoren, hebben de kabinetsmaatregelen en plannen om te bezuinigen niet in een gunstig daglicht geplaatst, vindt ANBO. “En", aldus Den Haan, “tegenstrijdig genoeg roept staatssecretaris van Rijn ouderen juist op te sparen om hun zorgkosten te kunnen betalen."

Solidair

Den Haan: “Ouderen snappen dat er bezuinigd moet worden en willen een bijdrage leveren en zijn solidair met andere groepen. Maar dit kabinet is niet geschikt voor alle leeftijden. Het al jarenlang niet indexeren en korten van pensioenen en pensioenopbouw, meer kwijt zijn aan belasting sinds 1 januari, het bevriezen van de belastingschijven, de hogere BTW en accijnzen, hogere vaste lasten, lagere huur- en zorgtoeslag, het schrappen van verschillende zorgkostenregelingen en mogelijke afschaffing van de koopkrachttegemoetkoming met 25 euro per maand voor AOW’ers , begint nu zijn tol te eisen. Senioren met een zorgvraag lopen ook nog tegen hogere eigen bijdragen aan en een uitgekleed basispakket.“

Integrale visie

ANBO roept het kabinet op om op korte termijn een integrale visie op het ouderenbeleid op tafel te leggen en jaarlijks met een voortgangsrapportage te komen. De Themacommissie Ouderenbeleid van de Tweede Kamer heeft daartoe al in 2005 een rapport uitgebracht. 



Ik denk niet veel, wat er zit niet eens een bodem in volgens mij. 

Mensen ik heb genoeg gesomberd, ik wens jullie ondanks alles een fijne dag toe. 
Vond nog een mooi stukje en dat luidt als volgt:

Ontwerp zonder ontwerper, bedenksel zonder bedenker, orde zonder keuze, 
doelmatigheid zonder iets dat een doel voor ogen kan hebben; het is allemaal onmogelijk. 

Een Rutte die durft te zeggen dat een visie niet nodig is die moet dan bovenstaande maar een goed in zijn flaporen knopen. 

Groetjes 












Geen opmerkingen: