zaterdag 21 april 2012

21 april

Eerst een verslag van de belevenissen van gisteren.
In Roncesvalles hadden Marleen en ik een kamer genomen en we hebben s avonds een pelgrimsmenu genomen. Dat is voor pelgrims en voor 8 euro. Zit je met elkaar rond de tafel en krijg je een 3 gangen menu. Was heerlijk, maar ik denk dat ik ook wel alles wil eten.
Het was macaroni als voorgerecht en een forel met patat als hoofdgerecht en een toetje met banaan. Vervolgens naar de pelgrimsmis geweest. Ook heel bijzonder. Even gekeken naar de refugio en er liepen heel wat mensen kreupel met blaren en allerlei andere mankementen en had met 30 mensen 2 douches en een wc nou wat was ik blij met ons eigen. We hebben heerlijk geslapen en besloten de volgende dag ook samen te gaan lopen. Nu dat lopen zou tot Larrasoana gaan maar we hebben het ingekort tot 22 km met hellingen wat je teniet wil weten. Bah en een modder mijn schoenen zijn helemaal bemodderd........nieuw woord geloof ik.
We kwamen over hellingen tot 922 meter en als je dan dacht we zijn er ging je weer een stuk naar beneden en dan weer omhoog naar 909 meter. We zijn veel mensen tegen gekomen. Japanners, Zuidafrikanen, heel veel Iren en engelsen maar natuurlijk ook spanjaaren en fransen. In de kerk werden ze allemaal omgeroepen en je staat verstelt waar mensen allemaal vandaan komen maar vooral hoe ze er uit zien. Het vriest bijna en dan lopen er mensen in een lederhoze zonder iets dus met een korte broek. De sneeuw vloog ons af en  rond de oren en ik kreeg kippenvel toen ik het zag. Vandaag zal het beter worden en dat hoop ik. Marleen en ik hebben gisteren weer een leuk en goed hotel gezocht en genieten geweldig ondanks de ontberingen. We hebben vaak het zelfde idee en ook het zelfde loop thempo. Daarom zijn we ook eerder gestopt en nemen morgen de 6 kilometer er bij. Die is 16,5 en vrij vlak. Maar dat beloven ze wel meer. Hopelijk geen modder wegen. De was draait en we kunnen morgen weer schoon aan de bak.
Vergeef me als er af en toe wat taalfouten in staan want het is een niet al te goede verbinding. Zubiri is een plaats met een paar huizen en pensions....refugios en hostels die hebben wij genomen. Gezellig en leuk. Morgen na het ontbijt op naar Pamplona
 De stad van het stierenrennen.
Hoop niet dat ik dolle stieren tegen kom.

Een kort bericht: opgestaan 
boven het dal diep nog 
op dit uur als het gat in de morgen 
waardoor de gedachten van overal 
vanuit de nacht komen 
en verloren gaan. 
Rutger Kopland

Geen opmerkingen: