dinsdag 17 april 2012

17 april

Lourdes
Vanochtend al vroeg wakker geworden van de pelgrims om 5.30 lopen ze door de straat naar de heiligdommen in grote groepen met van alles en nog wat. Het is hier toch heel bijzonder. Hier hoort het Lourdes lied bij, maar dat kan ik niet voor elkaar krijgen. Komt nog wel eens. Maar zo lukt er wel meer niet. Volgens mij is het Ave Maria van gisteren ook niet te beluisteren. Ik kan het in ieder geval niet. Maar kan het live mee krijgen, het schalmt hier zeer vaak door de stad en het klokkenspel speelt het ook ieder uur. Kan er wel van gaan dromen.
Even wat later als beloofd. Maar goed alles loopt wel eens anders als je denkt. Daar zal ik de komende tijd rekening mee moeten houden. De reis naar Lourdes is voortreffelijk verlopen. Wat een verrassing dat daar in de vroege ochtend, Jans, Jantje de honden en Vera met Daniella en Jenny stonden om mij uit te zwaaien. Ik wil jullie heel heel hartelijk bedanken en ik heb onderweg erg genoten van de Knapzak en al het lekkers. Maar het moment vergeet ik nooit weer. De foto's probeer ik nog te plaatsen als dat gaat lukken. Anders komen die later.
De reis is heel goed verlopen alleen dat was al een belevenis van hier tot ginder. Die trein en dan die stad Parijs met die ondergrondse dat Parijse volk zeer apart. Heb heel veel Edith Piaffjes gezien. Het hotel is geweldig...heel eenvoudig maar dat hoort ook voor een Pelgrim. Het ontbijt is zeer Frans maar daarvoor ben je ook in Frankrijk.
Heb gisteren de heiligdommen bekeken en je raakt niet uit gekeken.  In de middag onder begeleiding van een Nederlandse gids een rondleiding gehad door Lourdes "In de voetstappen van Bernadette " was heel mooi. de gids vertelde ook veel over de omgeving. Duurde ruim 2 uur. Heb een goede indruk gekregen van Lourdes. Gisteravond nog de lichtprocessie meegemaakt, heel veel mensen liepen met kaarsen achter een Mariabeeld aan eerst de zwaar gehandicapten op bedden en in rolstoelen en vervolgens de gewone stervelingen. Het was bere koud dus ik ben eerder weg gegaan en heb het blog bijgewerkt en mijn volgende overnachtingsplaats een bevestiging gestuurd. Vandaag nog wat dingen bekijken en mee maken en dan is het morgen al weer vertrekken.
File:Our Lady of Lourdes Basilica.jpg


Het is een fysiek gebeuren 
of een periode 
die je de gelegenheid biedt 
jezelf nieuw te maken, 
jezelf proberen te begrijpen
en ten slotte ook, en waarom ook niet, 
je te laten bevangen door het mysterie. 
Bij de aankomst in Compostela 
zal iedereen veranderd zijn. 
Castro Miramontes

1 opmerking:

Jeugdbegeleiders Cursus Drenthe zei

Hallo Bert, Fijn dat de reis goed begonnen is. Geniet ervan. En maak vooral stapels foto's!