vrijdag 29 juli 2011

Noorddijk en Middelbert

Toen ik gisteren in Noorddijk aankwam heb ik even genoten van de mooie kerk die daar staat.
Bestand:Stephanuskerk Noorddijk.jpg
Het is de St. Stephanuskerk. In de 16e eeuw heeft deze romano-gotische kerk van ca. 1250 veel wijzigingen ondergaan. Er zitten 4 prachtige gebrandschilderde ramen in uit 1765. Het is een heel rustiek gezicht zoals hij daar ligt midden op een omgracht kerkhof met bomen.
Vervolgens wilde ik met de bus terug naar huis. Dacht ik loop naar de brug bij Ruischerbrug en daar gaat de bus naar Kolham. Toen ik daar aankwam moest ik nog ruim een half uur wachten, nou dan kan ik wel doorlopen naar Middelbert.
Daar aangekomen op de stoep van de Martinuskerk een broodje gegeten. Ook weer zo'n prachtig dorpsgezicht met een mooie kerk.
Martinuskerk van Middelbert
Is het geen plaatje. Dit alles weer dankzij de stichting oud Groningerkerken die deze gebouwen zo mooi in stand houden.
De kansel dateert uit de 18e eeuw het orgel is van 1822 en is gebouwd door Johan Wilhelm Timpe.
Mooi zulke borden die veel over de kerken vertellen. Alleen heel jammer dat ze niet open zijn. Maar goed internet biedt uitkomst. Als je dan weer thuis bent kun je nog even kijken.
Hoe ik dat straks doe? Wordt wel erg duur als ik steeds gebruik maak van mijn mobiel internet in het buitenland.
Deze week ga ik niet meer mijn vervolg doen. Het was gisteren even te veel. Heb toch conditie verloren door te weinig te lopen. Volgende week verder met de route. Noorddijk-Stadspark/Groningen Dat is ruim 10 km. Wellicht dat ik doorloop naar Roderwolde. Maandag of dinsdag. Heb er nu al zin in ondanks mijn moeie benen van gisteren.

Geen opmerkingen: