vrijdag 22 juli 2011

lourdes

Als het nog lukt voor mijn vertrek wil ik ook nog naar Lourdes.
Het is een bedevaartsoord waar mijn opa een aantal keren geweest is.
Hij zag alles behalve de omgeving. Nam ons allerlei zaken mee, vooral veel mariabeelden natuurlijk.
Heb het idee dat dit bezoek ook een geweldig stuk voorbereiding kan zijn.
Bestand:VirgendeLourdes.JPG
Ik kan daar zo in de pyreneeën eens even rondkijken wat het straks betekent om daar langs te lopen richting Compostella. Ook dit is dan weer een moment om in rust en stilte (dat zal in Lourdes niet meevallen) de voorbereidingen te treffen.

Geschiedenis
In 1858 verklaarde Bernadette Soubirous, toen een 14-jarig meisje, tussen 11 februari en 16 juli verschillende verschijningen te hebben gezien van de Heilige Maagd Maria in de verre grot van Massabielle.
In 1864 werd er een standbeeld opgericht ter ere van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes bij de plaats van de verschijningen. Er werd een kapel gebouwd die al spoedig te klein werd en ging dienen als crypte voor de eerste basiliek, de Basiliek van de Onbevlekte Ontvangenis. In de loop der jaren kwamen hier nog twee basilieken bij en verschillende andere gebouwen, die thans alle deel uitmaken van het Heiligdom van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes.
Bernadette Soubirous ging in 1866 het klooster van Nevers in en werd heilig verklaard in 1933.

Trein en hotel boeken en een weekje Lourdes lijkt me geweldig. Januari/februari 2012 en dan daarna van start.

Geen opmerkingen: