dinsdag 31 december 2013

oliebollen

dinsdag 31 december 
Oud jaars dag........waarom eten we dan eigenlijk oliebollen?
waarom eet men oliebollen bij oud en nieuw?
 
(no description)
 beantwoord door:Martijn Groenendijk History & Culture 
AWaarom eten we op oudejaarsavond oliebollen?

Thuisbakkers, banketbakkers en fabrieken bakken voor elke jaarwisseling vele tientallen miljoenen oliebollen. Deze opvolger van de 'oliekoeck' is sinds de negentiende eeuw de traditionele lekkernij rondom oud en nieuw.
De oorsprong van deze traditie zou Oudgermaans kunnen zijn. De Bataven en Friezen geloofden dat in de Joeltijd, de periode tussen 26 december en 6 januari, de Germaanse godin Perchta met in haar kielzog een schare aan geesten door de midwinterse lucht vloog. Om deze geesten gunstig te stemmen werden offermaaltijden aangericht.
Tot vaste bestanddelen van deze maaltijden behoorden vette deegwaren. Het heette dat Perchta de buik zou openrijten van diegenen die deze vette deegwaren (in de vorm van oliekoeken?) niet aten. Door het vet zou haar zwaard echter uitglijden op de buik en bleef men gespaard. Een romantisch maar vooral fantasierijk verhaal.

Een andere theorie gaat uit van een oude vastenperiode. In de Middeleeuwen vastten de mensen tussen Sint Maarten (11 november) en Kerstmis. Ze deden dit onder andere om de voorraad te sparen die ze voor de lange winter hadden aangelegd. Na afloop van die periode werd vervolgens gefeest, gedronken en gegeten.

Oliekoeken waren een belangrijk onderdeel van dat feest, gemaakt van houdbare ingrediënten, rijk aan vet en calorieën en daardoor goede brandstof tegen de winterkou. Maar misschien bestaat er ook een verband met een laatmiddeleeuws gebruik om de armen rond oud en nieuw op een plat wafeltje of oliekoek te trakteren.

Pas in de negentiende eeuw kreeg de oliekoek de status van dé lekkernij van oud en nieuw. Wanneer en waarom de oliekoek precies oliebol werd, is onduidelijk. Het had te maken met andere ingrediënten en technieken (zoals frituren), waardoor bakkers luchtiger konden bakken.

Pas in de twintigste eeuw verdween de naam oliekoek. De oliebol is daarentegen nooit meer weggegaan.

Dit gaf internet voor antwoord en ik geloof het graag. 
Wij waren gistermiddag even bij broer en schoonzus. Die hadden er een feestje van gemaakt. Oliebollen bakken in het tuinhuis met een heus kampvuur op het terras met gluhwein en andere lekkernijen. 
Gezellig even bijgepraat met iedereen en dat weer naar huis.
Daar heerlijk zitten genieten van de TV en de avond was zo maar weer om. 
Er was een leuk portret van Joris Linssen wie kent hem niet op de TV over zijn kwaliteit als zanger.
Dat was echt genieten. 
 
Ik werd vaak even getroffen door de tekst en de mooie muziek. 
Hier het lied hou me vast. 
En dit liedje vond ik zo prachtig......met jou heb ik geleerd. Geheel opgedragen aan zijn vrouw. 
Heb je er nog niet genoeg van? Klik hier onder aan en je krijgt een heel album. 

En ja als je dan nummer 7 beluisterd het is een heel leuk nummer
Het leven is knap waardeloos. 
Maar ach ik was de afgelopen dagen wel erg pessimist en zou dus zo in een depressie kunnen schieten. Maar dat ben ik echt niet van plan en al helemaal niet met zo'n mooi nummer. 
Beste volgers een hele fijne oudejaarsavond en een heel goed begin van het nieuwe jaar. 
Ik wens jullie heel voor geluk, voorspoed en gezondheid toe voor het nieuwe jaar. 
En nogmaals......voorzichtig met vuurwerk. 
Een goed voornemen?????
Ik wel.....ik ga door met dit blog en ga de frequentie verlagen als ik de duizendste heb bereikt. 
Dan ga ik over op een blog per week. 
De groetjes 

Geen opmerkingen: