woensdag 29 februari 2012

genieten

Kreeg ik de twee maandbladen thuis. De Jacobsstaf en Toal en Taiken.
De eerste is heel interessant voor een caminoganger en stond boordevol met mooie verhalen. De tweede is heel interessant voor een rechtgeaarde Groninger als ik.
Leuke verhalen over Groninger cultuur.
Voor zaterdag had ik een lekker recept opgeschreven in mijn blog. De pittige kapucijnerschotel met spek.
Hij was heerlijk maar ik vond hem niet pittig.
Stond er in Toal en Taiken het volgende:
Grunneger Riestoavel.... voor de niet Groningers Een Groninger Rijsttafel.
Blijkt dat een schotel met kapucijners te zijn in plaats van rijst.
Heel leuk om te lezen.
Heb ik me een lekkere pofferd gebakken vrijdag en zie ik me daar toch een leuk recept staan in Toal en Taiken
Een recept uit Tilburg met in rum gedrenkte bitterkoekjes. Die ga ik vrijdag maken. Het past eigenlijk niet in de vastentijd maar goed. Ik ga het toch doen.

Dat wordt smullen. Het recept?
12 beschuiten fijnmaken in 1/4 liter kokende melk vermengd met 50 gram boter, 3 eierdooiers die met een paar lepels suiker geklopt zijn en 150 gram blauwe rozijnen.
Dit mengsel laag om laag met 150 gram in rum gedrenkte bitterkoekjes in een beboterde en met beschuitkruim bestrooide vorm gelegd en dan de vorm een half uurtje au bain marie of in de oven zetten.
Volgens mij wordt dit smullen. Toch leuk dat ze ook recepten uit andere delen van het land er in zetten.

Stonden ook leuke gedichtjes in.
Zo ook deze.
Noar zaikenhoes
Wekker lopt of 
is t al tied?
t is ja nog zo vroug 
onnerwegens is t ok al drok 
waarvolk 
heur k nait meer bie 
das verleden tied 
zaikenhoes wacht.


Jezelf bevrijden betekent niet;
het is het vrij zijn dat moeilijk is.
André Gide

Geen opmerkingen: