woensdag 15 februari 2012

Laudermarke

Laudermarke ligt nabij Ter Apel. Vroeger toen ik nog in de nabijheid van Onstwedde woonde ging ik wel eens fietsen richting Bourtange en dan zo langs de grens naar Ter Apel. Toch een bijzondere omgeving.
Het is er niet Gronings het doet eerder wat Limburgs aan.
In het Dagblad van het Noorden stond j.l. zaterdag een stuk over de Lourdesgrot die daar is.
Leuk om te lezen en dan bij de gedachte dat ik daar binnenkort naar toe ga......Lourdes bedoel ik.
Ook bijzonder dat ik dan op 16 april de naamdag van Bernadette daar meemaak.

Lourdesgrot
In 1935 werd op initiatief van de KJV (Katholieke Jonge meisjes Vereniging) een Mariabeeldje in een houten nis geplaatst in de katholieke buurtschap Laudermarke.
Laudermarke grenst aan het katholieke Duitsland, waar dergelijke kapelletjes veel voorkomen. Bovendien kwamen de meeste katholieken die hier woonden, van oorsprong uit Duitsland. 
Enkele jaren na de oorlog raakte het geheel in verval en enkele boeren uit Laudermarke namen het initiatief voor het bouwen van een Lourdesgrot.
In 1958 werd hij door Pastoor van der Moolen ingewijd.


Kruisbeeld
Omdat de jongens van Laudermarke allemaal waren gevrijwaard van de arbeidsdienst in Duitsland in de Tweede Wereldoorlog, wilden de boeren een kruisbeeld neerzetten uit dankbaarheid.
Het staat op de kruising Veenweg/Roelageweg.


Zo gaat het er in Lourdes aan toe. Hier zal ik het Lourdeslied vast wel gaan zingen.
Maar zo kan het ook:
Dat laatste vind ik persoonlijk mooier, het geeft meer de puurheid weer.

Pelgrim, je sporen 
zijn de weg, en zij alleen;
Pelgrim, er is geen weg, 
de weg ontstaat in het gaan.


Gaandeweg ontstaat de weg, 
en als je omkijkt
zie je de baan die 
nooit meer betreden zal worden. 


Pelgrim, er is geen weg
slechts een kielzog in de zee. 

Geen opmerkingen: