donderdag 23 februari 2012

gas

Wat is het toch bijzonder als je zo door de wijde wereld loopt achter mijn huis in Kolham en je ziet die locaties waar het gas naar boven komt en als je dan dichterbij komt hoor je de geluiden die daar vandaan komen. Het maakt op mij altijd een geheimzinnige indruk. Er zijn wel eens rondleidingen, maar die heb ik tot nog toe steeds gemist. Dat moet ik nog eens goed maken.
De groene plekken geven allemaal gasvelden aan. Nou die onder mijn huis is wel de grootste. Maar goed blijft nog de vraag wat gebeurt er nu allemaal op die indrukwekkende locatie.
Zo is het ooit aangeboord en nu komt het naar boven.
Dit is de locatie. Omgeven met veel hekwerk en allemaal bordjes van verboden toegang. Het raast en doet, er staan grote opslagtanks voor condensaat er is een laadstation, maar je ziet er nooit iemand. Kom er vast op verkeerde tijden langs. Maar de camera's houden alles goed in de gaten en dat geeft een veilig gevoel.
Naast dat veilige gevoel is het natuurlijk ook heerlijk dat je na een wandeling in het koude weer je heerlijk kunt warmen. Een lekker kopje koffie of chocolademelk kunt zetten. Nou ik ben blij dat we aardgas hebben en dat we er hopelijk nog lang van kunnen genieten.


Houd Ithaka altijd in gedachten, 
daar aan te komen is je doel. 
Maar overhaast de reis in geen geval. 
Het is beter dat die jaren duurt, 
zodat je als oude man pas het anker uitwerpt, 
rijk aan wat je onderweg verwierf, 
zonder te hopen dat Ithaka je rijkdom geven zal. 
Ithaka gaf je de mooie tocht. 



Geen opmerkingen: