woensdag 1 februari 2012

boeddhisten



In het boekje Nederland Wereldland staat in de aanhef over het Boeddhisme:

Men is waarlijk zijn eigen verlosser, 
want welke andere verlosser kan er zijn?
Door zichzelf volkomen te beheersen, 
verkrijgt men een verlosser
die moeilijk (elders) te vinden is. 


Overwin boosheid door liefde.
Overwin het slechte door het goede.
Overwin de gierigaard door te geven.
Overwin de leugenaar door de waarheid.


De dwaas die weet dat hij een 
dwaas is, is om die reden een wijze;
de dwaas die denkt dat hij wijs is, 
is werkelijk een dwaas.


Dit zijn mooie woorden om over na te denken. 


Durf er bijna geen spreuk meer uit mijn andere boekje bij te zetten, maar goed ik doe het toch
en probeer een passende te vinden.


Ik sprong ver, 
zonder te weten waarheen. 
Een sprong naar vrijheid, 
naar bezinning, 
definitieve verandering?
Ik sprong, 
alles viel onder me weg. 
In ieder geval een heleboel. 








Geen opmerkingen: