vrijdag 28 oktober 2011

vervolg wandeling Jacobspad

Donderdag was het weer zo ver. Ik heb een vervolg gemaakt met de wandeling van het Jacobspad.
Uithuizen - Hasselt
De vorige keer ben ik gestopt in Langelo dus daar de draad weer opgepakt.
Met de bus van Kolham naar Groningen vervolgens naar Roden en dan naar Langelo.
Aan de Schoolbrink uitgestapt en op stap.
Het weer zat mee en de route was goed aangegeven.
Na ruim een uur in Norg aangekomen. Wat is dat toch een prachtig dorp. Ik las dat de oudste essen dateren uit ca. 650 tot 750 voor Christus. De Sint-Margarethakerk is heel fraai.
Sint-Margaretakerk van Norg.jpgMargaretha is de beschermheilige van de landbouw en de kerk dateert uit het midden van de 13e eeuw.
Na een uitgebreide pauze met heerlijke appelstrudel ben ik weer verder gelopen door het fraaie dorp. Bijv. het kruispunt De Steeg - Esweg.
Norg dorpsgezicht.jpg
De weg verliep helemaal door het veld langs prachtige paden bij het Noordsche Veld langs een mooi heide gebied.  Vervolgens kwam ik dan in Vries aan.
Daar stond de koffie al op me te wachten. Wat is het toch bijzonder dat je zo lopende alle plekken nog eens aan doet waar je gewerkt hebt. Alles wat je toen beleefd hebt laat je tijdens zo'n wandeling nog eens door je heen gaan. Mooie herinneringen en sommige ook minder mooi. In Uithuizen heb ik heel wat voetstappen liggen in de GGZ tijd. In Groningen ben ik mijn werkzame leven begonnen en later in de GGZ tijd heb ik op diverse locaties gewerkt. Vries waar ik het laatste 1,5 jaar van mijn werkzame leven dan gewerkt heb en al weer een half jaar geleden afscheid heb genomen. Maar de koffie smaakte nog goed en het deed goed even weer oud collega's te zien. Bedankt lieve mensen voor de aandacht die jullie tussen de drukke werkzaamheden door aan me konden besteden.
Sint Bonifatiuskerk Vries.jpgBij de mooie Sint Bonefatiuskerk heeft Max me opgehaald en ging het weer huiswaarts. Het was een prachtig geluid toen om 15 uur de Mariaklok werd geluid, waarschijnlijk vanwege een begrafenis, want het ging vrij lang door en het was ook druk bij de begraafplaats.
Die mariaklok is heel bijzonder hij is ter plekke gegoten en met behulp van het hele dorp in de toren op gehangen. De gietvorm is nog gevonden en dateert uit 1517.
Mooi om al deze zaken een na te zoeken en ook te zien.
Volgende week de route Vries - Rolde. Rolde is weer gezegend met een Jacobskerk.
Daarna ga ik de route naar Hasselt afleggen in 4 dagen met 3 overnachtingen.

Geen opmerkingen: