zaterdag 15 oktober 2011

Frankrijk

Na Reims is Vezelay aan de beurt deze plaats zal ik wel even verblijven want dat is een verzamelplaats voor pelgrims.
Op wikipedia staat het volgende:

Pelgrimsoord

In 850 hadden zich aan de voet van de heuvel al Benedictijnse nonnen gevestigd, later gevolg door monniken, die in een klooster bovenop de heuvel gingen wonen. Vézelay kreeg vanaf omstreeks 1050 de status van bedevaartsoord. De toevloed van pelgrims was zo groot, dat de oude abdijkerk al snel te klein werd. In 1096 begon men aan de bouw van een nieuwe. Het bedevaartsdorpje werd een stad van meer dan 1000 inwoners.
De abdijkerk werd een begeerde laatste pleister- en verzamelplaats vooraleer de lange tocht naar Santiago de Compostela aan te vatten. In 1120 vond een enorme ramp plaats: meer dan 1000 pelgrims vonden de dood, toen de grote kerk in vlammen opging. De nieuwbouw, waarmee meteen werd begonnen, was voltooid in 1185. Op enkele aanpassingen in het midden van de 13e eeuw na bleef de abdijkerk een aantal eeuwen onaangeroerd. In de 19e eeuw werd de kerk onder leiding van de architect Viollet-le-Duc gerestaureerd.

Vézelay trekt nog altijd pelgrims, die te voet (een gedeelte van) de route naar het Spaanse Santiago de Compostela afleggen. Gewone toeristen komen er voornamelijk om de basiliek te bezichtigen en te snuffelen in de winkeltjes en kunstwinkeltjes in en om de steil oplopende hoofdstraat, die loopt van het dorpsplein naar de Ste. Madeleine



Bestand:00 Basilique Ste-Marie-Madeleine de Vézelay - JPG1.jpg
Dit is de basiliek St. Marie-Madeleine

Het lijkt mij een gezellige plaats waar veel te beleven valt voor een pelgrim.
De volgende stad zal
Bourges worden met zijn geweldige kathedraal.
Bourges - 002 - Low Res.jpg
Enorm indrukwekkend. Dan zit ik al in midden Frankrijk.
Morgen is het zondag en dan heb ik wat overdenkingen. Maandag ga ik verder met dit verhaal over mijn voornemen.





Geen opmerkingen: