zaterdag 29 juni 2013

asperges

zaterdag 29 juni
De verjaardag van Enna......een goede vriendin....ze is vandaag 55 jaar geworden.
Hiep hiep Hoera....dat ze nog lang mag leven en vandaag een fijne verjaardag mag hebben en we elkaar nog heel vaak mogen ontmoeten.

Gisteren even naar Noordbroek geweest en voor de laatste keer asperges gehaald.
Het seizoen loopt ten einde en dus nog één keer genieten morgen.
witte en groene asperges met op de voorgrond Ornithogalum pyrenaicum
Hier liggen ze dan. De witte, groene het heerlijke spul.
Botanische tekening
En dan mogen ze nu gaan groeien en worden ze niet meer gestoken.
Kunnen ze weer kracht zetten voor het volgend jaar.
Dan zijn wij hopelijk weer van de partij om ze weer te gaan eten.
Als je asperges eet dan ruikt je urine altijd zo na die tijd. Zat me vaak af te vragen hoe dat kon.
Nou hier is de verklaring.

Asperge-urine[bewerken]

Enige uren na het nuttigen van verse asperges heeft de urine bij ongeveer 45% van de mensen een merkwaardige geur. Dat komt doordat de zwavelhoudende stoffen in de asperge in het lichaam na consumptie snel worden omgezet in vluchtige zwavelhoudende verbindingen. Sommige biochemici menen dat die omzetting bij iedere asperge-eter plaatsvindt, maar dat niet iedereen de zwavellucht evengoed kan ruiken. Anderen denken dat het vermogen om asperge-urine te produceren bij een deel van de mensen ontbreekt. In elk geval zou het gaan om autosomaal dominante overerving [1].
De stoffen waar het om gaat zijn methaanethioldimethylsulfidedimethyldisulfide, bis (methylthio) methaan, dimethylsulfoxide en dimethylsulfon. Dit is door gaschromatografie aangetoond. De concentraties in de lucht boven aspergeurine van deze stoffen is meer dan 1000 maal verhoogd. Deze stoffen zitten echter niet in gekookte asperges, omdat ze snel vervliegen. Waarschijnlijk is asparagusinezuur de voorloper van deze stoffen in het menselijk lichaam. Deze stof heeft effect tegen nematoden in jonge aspergescheuten.

Er zijn hele leuke gedichten geschreven over de Asperge. Hieronder volgt er één. 

´De verliefde Asperge´
Ik lag met jou in hetzelfde bed.
we sliepen wel rechtop.
Jij stak er net wat bovenuit:
vandaar jouw blauwe kop.

'k Was stapel op jouw lange lijf,
dat mag je nu best weten.
Ik vond jou echt een reuze-wijf:
gewoon om óp te vreten.

Laatst droomde ik de hele nacht
aan één stuk door van jou.
Jij werd mijn bruid, mooi in het wit,
omdat ik van sleepasperges hou.

Plots werd mijn droom heel bruut verstoord:
ik bloeide aan m'n kuiten.
We werden allebei vermoord
door zo'n hovenier... van Nuyten.

We werden in een kistje gelegd
en spoedig daarna gewassen.
Mijn rug was krom, de jouwe recht,
jij werd dus Eerste Klasse.

Wat wreed toch van zo'n hovenier
ons zó uiteen te rukken.
'k Heb jou daarna nooit meer gezien,
wat ik lag bij de stukken.

Weet je wat ik het gekke vind?
't Is eigenlijk heel stom:
Terwijl óns leven in de grond begint,
is dat bij de mens net andersom.

Paul Asselbergs

Mensen ik ga aan de kook en wens jullie een fijn weekeinde toe. Groetjes en tot morgen. 

Geen opmerkingen: