vrijdag 4 november 2011

voorbereiding op morgen

Zaterdag gaan Max en ik naar Utrecht de dom stad, maar voor morgen is het de Camino stad.
Het Genootschap van Sint Jacob viert haar 25 jarig bestaan en we gaan daar naar toe.
Vanaf 9.30 uur worden we ontvangen in de Nicolaikerk met Koffie en Thee.
Vervolgens is er een openingswoord om 10 uur en daarna een heel programma. O.a. informatie voor wandelaars in de Kapel van het Centraal Museum. De tentoonstelling "Pelgrims Onderweg naar Santiago de Compostela"  in het Museum Catharijneconvent en een wandeling naar de stadsgrens voor ontvangst van de deelnemers aan de Camino der Lage Landen van de regio Midden Nederland onder muzikale begeleiding van La Tuna de Maastricht. Er is een lunch bij en nog een stuk muziek. Een volle dag.
Ter voorbereiding heb ik het boek gekocht wat bij de tentoonstelling hoort. Prachtig om te lezen en door te bladeren.
Achter in het boek staat een leuk gedicht van René van Loenen uit zijn bundel Straatliefdegras.

Ik ben
Het eerste licht raakt Jakob aan.
Er is een lange weg te gaan.
Maar waar geen reisgenoot meer is
behoudt een naam betekenis:
Ik ben.

De naam die afdaalt in de nacht,
die in een droom op Jakob wacht.
Ik ben het woord dat naar u taalt,
u voorgaat en u achterhaalt.
Ik ben

Hij is op deze plaats geweest.
De schepping ademt nog zijn geest.
Zelfs in een steen weerklinkt zijn naam,
de kracht die mensen op doet staan.
Ik ben.

beeld van de vermoeide pelgrim op de Cebreiro

Geen opmerkingen: