zaterdag 26 november 2011

blauwe bliksem

Het is herfst en een heerlijke tijd om het goeds van deze aarde te proeven. Ik bedoel appels, peren, aardappels enz.. Donderdag kwam ik bij mevrouw Riepma en zag een perenboom vol peren. Er lagen ook veel peren onder de boom te rotten. Niemand die ze wil zei mevrouw Riepma. Maar plotseling schoot mij te binnen dat ik eens een recept had gelezen over blauwe bliksem. Dus zei ik tegen haar maar ik wel. Afgesproken dat ik vrijdagochtend zou komen rond 10 uur koffie drinken en peren halen.
Een kistje vol. Recept opgezocht en gaan schillen. Leuk werk. Iedereen kent denk ik wel de hete bliksem nou dit is dan het zelfde alleen nu met peren.
Bereidingstijd 20-30 minuten. Nou dan moet je het schillen niet mee rekenen natuurlijk.
1,5 kg stoofpeertjes 40 gram doorregen gerookt spek 1,5 kg aardappels een stukje pijpkaneel een boerenworst of saucijsjes peper uit de molen boter of reuzel en eventueel 2 a 3 eetlepels keukenstroop en zout.
Dit alles koken stampen en mengen en eten. Het lijkt me lekker nu de proef op de som.
Morgen laat ik weten wat ik er van vond. Maar bij het zien van deze beelden loopt mij het water om de mond.

Geen opmerkingen: