zaterdag 3 augustus 2013

gasbeltocht 2013

zaterdag 3 augustus
Mijn blog is vandaag laat, het is nu 19.20 dat ik hem maak. Had problemen met de computer en met name met de router. Maar het is nu opgelost en ik zal allereerst eens vertellen hoe het gisteren is gegaan.
Het was een prachtige dag. Wat hebben wij genoten van alles wat op ons pad kwam.
Allereerst de bustocht naar Groningen verliep prima en het is altijd weer leuk de omgeving even vanuit de bus te bekijken. In Groningen verliep alles prima en na het inchecken namen we plaats in de trein naar Leeuwarden. Die was gezellig druk. In Leeuwarden aangekomen liepen we naar het perron voor de trein naar Stavoren en daar was het aanzienlijk drukker. Volgens ons komt dat door de Sneek week die begint. Er waren veel mensen met veel bagage. In Stavoren stopt de trein bijna in de haven. Mooie haven veel vakantiegangers en druk. Gezellig druk. We zochten de aanlegsteiger van de boot. Dat was achter het VVV kantoor en daar kon je kaartjes kopen. Wat bleek....die was dicht. Gesloten van 12 tot 13.30 uur. Dat vind ik stom in het hoogseizoen en dan een VVV kantoor sluiten. Maar goed eens gevraagd bij een dame in het aanpalende restaurant en die vertelde dat de boot ronde 14.30 uur vertrok en dat we nog alle tijd hadden.
Dat zorgde voor ons dat we zijn gaan zitten op haar mooie terras en daar zijn gaan eten en drinken. Later hebben we nog een wandeling gemaakt door Stavoren en vervolgens kaarten gekocht in het VVV, waar een medewerkster volgens mij haar middag slaap nog niet uit had, want ze zat verschrikkelijk de geeuwen. Heb haar maar een wel te rusten gewenst en ben weer vertrokken. Dit is een VVV dit mogen ze wat mij betreft direct sluiten. Daar gaan niets vanuit. De geldautomaat die in haar muur zat functioneerde niet goed. Op mijn vraag of ze dat door kon geven was het antwoord.....daar gaan we niet over. Nou een service  om vervelend van te worden. Dicht die hap. Na deze belevenis aan boord van de boot. Heel veel fietsers en wederom een gezellige drukte. Fris windje en kalme zee.

Het was genieten van een heerlijk briesje.
Bij aankomst in Enkhuizen was het erg druk. Heel veel boten in heel veel havens.
Onze boot legde netjes aan en we zijn gelijk op een terras gaan zitten voor een heerlijk ijsje.
Vervolgens een gaan kijken wanneer de trein ging en nog een wandeling door het dorp gemaakt, waarna we in de trein gaan zitten die naar Amersfoort reed en vervolgens door naar Deventer.
Tijdens de rit besloten we om door te rijden naar Deventer en daar de trein te nemen naar Zwolle. Maar helaas het ging mis. Even na Amersfoort begin de trein langzaam te rijden en al hortend en stotend kwamen we verder en uiteindelijk bereikten we Deventer. Daar een broodje gegeten en op het perron nam de verwarring toe. Er werd omgeroepen dat er geen treinen meer reden richting Amersfoort en dat mensen om moesten rijden. De trein die wij zouden nemen vertrok niet en wanneer die wel zou gaan was ook niet bekend. Het was heel grappig om het allemaal te zien. Mensen die in treinen stapten en dan er weer uit omdat het toch niet de trein was die ze moesten hebben. Treinen die aan kwamen rijden en stopten en mensen die naar buiten keken en dachten wat staat die trein langs stil en er dan maar uitkwamen omdat de trein toch niet verder ging. De warmte was erg maar de verwarring nog erger.
Wij namen uiteindelijk een trein en die heeft ons naar Zwolle gebracht daar zijn we overgestapt in een snikhete coupe. De conducteur kwam langs en zij dat de airco was uitgevallen in dit deel van de trein. Dus wij naar een ander deel en ja hoor de airco deed het daar wel. Zo kwamen we uiteindelijk in Groningen aan en daar weer de bus naar Kolham waar we rond 23.20 uur aankwamen.
Een geweldige dag met veel mooie indrukken. Binnenkort gaan we een paar dagen naar Stavoren en vervolgens een paar dagen naar Enkhuizen. Willen we alles een goed op ons in laten weren.
Het was prachtig.
Maar dat was het vandaag ook.
Vanochtend zijn we om 11 uur op de fiets gestapt voor de 5e Gasbeltocht door de gemeente Slochteren.
Gestart bij Ecomotion in Kolham, we kijken er op en zijn er nog nooit geweest. Prachtig ik heb mijn ogen uitgekeken.
Kijk eens wat een welkom. De ridder staat ons al op te wachten. Achter de boerderij was een heus kasteel nagebouwd en wat schetst onze verbazing we konden zo achter weer door rijden en kwamen vlak achter ons huis weer uit.
Ja zo over de ophaal brug het mooie wijde landschap in. Wat wil je nog meer.
Onderweg even lekker zitten picknicken en dan weer verder.

Na een tocht van rond de 40 kilometer kwamen we moe maar voldaan weer bij de Ecomotion en konden we een vaantje in ontvangst nemen.
En zo was er weer een mooie dag voorbij.
Op naar morgen.
We krijgen de oud buren van Max op bezoek. Wordt vast gezellig.

Nog even een spreuk:

Met tijd en moeite bereiken we meer dan kracht en woede ooit kunnen doen.