zaterdag 17 maart 2012

gast in het klooster

Ik wist niet wat ik er van moest denken. Heb me voorgenomen om naar het klooster te gaan en in retraite te gaan. Heb gevonden wat ik zocht, het was een hele beleving.
Stilte kan je aanvliegen, maar het is ook een zeldzaam iets in onze samenleving en je kunt er zo van genieten.
Iedere gast had zo zijn/haar eigen beweegreden om zich hier terug te trekken.
De een om rustig te studeren de ander om een boek te schrijven en weer iemand die stil wilde zijn, ik om mij te bezinnen op mijn tocht.

 Zo leven de zuster en bidden bijna dag en nacht. Zingen de psalmen prachtig en leven in stilte.
Dit is hun dagorde.
6 uur opstaan
6.30 uur Lezingendienst "Metten"
            Daarna tijd voor persoonlijk gebed, meditatie en lectio divina (biddende bijbellezing)
7.45 uur Morgenviering "Lauden" en ontbijt vervolgens werktijd.
12 uur Middagdienst als herademing tussen inspanning van het werk, waarna middageten, rust en weer werktijd
15.30 uur Recreatie, ontmoeting en ontspanning
16.15 uur Stille tijd voor geestelijke lezing en persoonlijk gebed.
17.45 uur avondviering "Vespers " en avondmaal
20.30 uur dagsluiting "Completen"als toewijding van de nachtelijke stilte aan het geheim van alle leven.


                         De kerk is sober maar wel heel mooi met de koorbanken.

 Ik heb altijd aan deze kant gezeten.
Dit mooie beeld stond voor de Refter waar we gezamenlijk de maaltijden gebruikten.
 Dit was de recreatiezaal.

Er zijn mensen die op verre pelgrimstochten gaan.
Zij lopen in processie rond de tempel, 
maar ze gaan het heiligdom niet binnen. 
Maar ik, ik ga op pelgrimstocht 
naar de vriend die in me woont. 
Angelus Silesius

1 opmerking:

Anoniem zei

ha Bert, je was mijn tafelmaatje in het klooster weet je nog? Op de valreep had ik nog een heel fijn gesprek met je, en ik miste je de volgende dagen. Ik zou wel anders dan anoniem kontakt willen, maar het lukt niet via de gebruikelijke media.
Hierbij wil ik je feliciteren met je mooie blog, ik ga je volgen! Als ik in Lourdes ben begin mei, loop jij op dat moment de Camino. Bijzonder hoor!
Ik wens je een hele mooie tijd toe, ik heb er alle vertrouwen in. Je bent een bijzonder en fijn mens.
Hartelijke groet,
Trudy