zaterdag 3 maart 2012

de voorbereidingen

De voorbereidingen lopen zo langzamerhand ten einde. Nog even dit nog even dat en dan is het zo ver, over zes weken.
Woensdag mijn overnachting in Saint Jean Pied de Port geboekt aan de voet van de Pyreneeën.
Zo komt alles dichterbij. De treinreis betaald en nu wachten op de kaartjes. Volgende week het Jabikspaad lopen van Sint-Jacobiparochie naar Hasselt en dan de week daarop naar het klooster.
Ben inmiddels al 2 kilo afgevallen en wil voor ik vertrek nog minstens 8 kwijt. Dat scheelt heel wat sjouwen.
Nou dit zijn weer wat overdenkingen en activiteiten. Ik ga er weer mee stoppen voor vandaag.

Ik ga genieten van de vogels in mijn tuin.

De echte reiziger leeft van zijn verscheurdheid, 
van de spanning tussen 
het terugvinden en het weer loslaten, 
en tegelijkertijd is die verscheurdheid 
de essentie van zijn leven. 
Hij hoort nergens. 
Aan het overal, 
waarin hij voortdurend verkeert, 
zal altijd iets ontbreken. 


Hij is de eeuwige pelgrim 
van het ontbrekende, 
van het verlies, 
en net als de echte pelgrims in deze stad 
is hij op zoek naar iets wat 
toch weer verder lag
dan het graf van een apostel 
of de kust van Finisterre, 
iets wat wenkt en onzichtbaar blijft, 
het onmogelijke. 
Cees Nooteboom 

Geen opmerkingen: