dinsdag 9 oktober 2012

9 oktober

Toevallige samen loop.
Ik was gisteren in de stad Groningen en las in de Groninger Gezinsbode een mooi gedicht.
Ik kan zo genieten van de Groninger binnen stad. Mag er graag even lopen en vooral kijken naar de mooie gevels en gebouwen. Maar ook naar de bruggen en de kunstwerken. Zo is er de Kijk in 't Jatbrug.
Oude Kijk in 't JatbrugOude Kijk in 't JatbrugVisvrouw, Korendrager, Koopvrouw, Scheepsbouwer
Deze brug is versiert met 4 beelden gemaakt door Willem Valk in 1942 en 1943.
Er staat een Korendrager een scheepsbouwer ( zie foto) een koopvrouw en een visvrouw op de brug.
In de gezinsbode van de afgelopen week stond een gedicht van de stadsdichter over de visvrouw.
Dit luidt als volgt:

's Nachts stiekem naar je gekeken
altijd het idee gehad
dat je soms de hort op ging
stukje wandelen
beetje kuieren.

Integendeel bleef je stil en stram

ik vraag me af of je weet
dat alles achter je de laatste jaren
 behoorlijk is veranderd

De huizen en de weg naar het park
de stad daar helemaal anders
en wat je nog herinnert
herken je niet meer terug

in dat opzicht is het natuurlijk schitterend
dat jij altijd naar voren kijkt
met je trotse houding en je heupen
Stefan Nieuwenhuis, stadsdichter van Groningen

Is het nu niet leuk om zo met dit gedicht over deze brug te lopen en de beelden
eens goed te bekijken.????
Je kijkt toch heel anders naar de visvrouw.
Visvrouw, Korendrager, Koopvrouw, Scheepsbouwer
Groetjes, ik ga het huis leeg halen ter voorbereiding op morgen. 

Geen opmerkingen: