zondag 14 oktober 2012

14 oktober

Zondag 14 oktober.
Ik ben tijdens de voorbereiding op de lezing die we geven in 't Zand in mijn dagboek iets tegengekomen wat mij weer ontroerde.
Heb ik in de Nederlandse kapel in Lourdes het Maria lied opgetekend:

Te Lourdes op de bergen.
Ik was weer even terug.
Laat u verwonderen van de schone klanken van dit lied.

Te Lourdes op de bergen verscheen 
in een grot, vol glans en vol
luister de moeder van God. 

Wij riep Bernadette een nederig kind 
wie zijt gij, vroeg het meisje, die u 
daar bevindt.

Ik ben ''d onbevlekte en zuivere maagd 
gans vrij van de zonde heb ik 
God behaagd

Zij deed er ontspringen een klare fontein, 
met helende waat'ren als 
waar medicijn

Ik wil hier een tempel op 
massabiĆ«ls rots, Ik zal hier 
doen schitt'ren de wonderen Gods

Dat Pelgrims hier komen van wijd 
en van Zijd, 'k zal zalving 
hier geven voor ieder die lijdt.

Ref.:  Ave, Ave, Ave Maria

En ja zo liep ik langs die fontein en langs die tempel.....inmiddels vele kerken.
Ik heb een rondleiding gehad door de stad en alle plekken bezocht waar Bernadette is geboren, heeft gewoond en zaken geregeld....afgedwongen heeft.

Het was heel bijzonder om dat zo weer te lezen.....hoe ik het heb ervaren en in dit lied er iets van terug te beleven.

Ik heb opgeschreven:
16 april.
In alle vroegte liepen er al mensen door de straat. Ik verblijf dicht bij de Heiligdommen. 
Er wordt gezongen en ik dracht, zing nog maar even ik doe het rustig aan. Maar ja ik werd ook nieuwsgierig.
Na een ontbijt ben ik richting de heiligdommen gelopen. Wat indrukwekkend en wat een geldklopperij. 
Overal kun je kaarsen kopen, water tappen, je wassen en laten wassen en bidden, kerkdiensten bijwonen, souvenirs kopen. Maria in alle soorten en maten....gevuld met water en ik weet het niet wat allemaal. 
Heb een kerkdienst bijgewoond een kaars opgestoken voor de mensen die me dat gevraagd hebben en een stempel gehaald voor mijn pelgrimspaspoort. Dit ging heel officieel en met een zekere plechtigheid gepaard. 
Heel mooi om mee te maken. 
Heb vervolgens koffie gedronken en ben dit gaan schrijven.

Mooi om zo terug te lezen een half jaar na dato.
Een fijne zondag allemaal.


Geen opmerkingen: