dinsdag 30 augustus 2011

he wat leuk

Ik kreeg een correctie op mijn verhaal over de wandeling van woensdag 24 augustus waarin ik schreef dat Jan Evert Scholten de grondlegger van het Scholten concern was. Maar een volger maakte me attent op het feit dat dit niet klopt. Leuk is dat......wordt ik alleen maar wijzer van en kan ik weer van leren. Een mens is nooit oud genoeg niet waar.
Daarom het volgende:
Willem Albert is de grondlegger en dit was de vader van Jan Evert.
W.A. Scholten was de grondlegger van het gelijknamige bedrijf in Foxhol. Het was eigenlijk de eerste Nederlandse multinational met fabrieken over heel Europa en zelf tot in Aziƫ. Mijn volger schreef dat hij zich nog briefpapier herinnert met alle vestigingen er op, waar zelfs een stad aan de oostkust van de Oeral op stond. Het handelslogo was een dubbele driehoek.
W.A. Scholten werd geboren in Tonden (Achterhoek). Zo heet de aardappelmeelfabriek in Foxhol.
Er waren en zijn vele fabrieken die door Scholten gesticht zijn. In Zuidbroek, Sappemeer, Smilde, Emlichheim bij Coevorden etc.
Jan Evert Scholten was zijn erfgenaam en is geboren in Foxhol. Hij woonde later in het beruchte Scholtenhuis aan de Grote Markt in Groningen. Jan Evert was schat rijk door de erfenis van zijn vader en schonk de stad Groningen het Stadspark. Zijn daden waren niet zo roemrucht als die van zijn vader Willem Albert Scholten.
Mijn volger vond dat Willem Albert de eer moet krijgen die hem toekomt. Mijn volger heeft ooit gewerkt bij Scholten en heeft van zijn vader een gouden horloge gekregen die zijn vader had van W.A. Scholten Foxhol.
John ik wil je bedanken voor dit verhaal.

Dit is dan Willem Albert en zijn voormalige woonhuis Villa Gelria aan de Verlengde Hereweg in Groningen.
Nu het hoofdkwartier van Koop Tjuchem. Op de Zuiderbegraafplaats staat het grafmonument met plek voor 27 overledenen. Scholten wilde voor 45 plaatsen en er wordt zelfs beweerd voor meer, maar daar kon de gemeente geen goedkeuring aan geven. Mensen als je eens iets wil, meldt je aan voor een rondleiding over deze begraafplaats. Heb ik laatst gedaan en het is een zeer boeiend gebeuren van rond de 2 uur. Je staat versteld wat voor mensen hier allemaal begraven liggen. Wat heeft Groningen veel beroemdheden voort gebracht.
Nou nogmaals John bedankt voor je reactie.
Groetjes

Geen opmerkingen: