zondag 23 februari 2014

in de molen van de gezondheidszorg

zondag 23 februari

Ja en zo zit je zomaar in de malle molen van de gezondheidszorg.
Ik heb de afgelopen dagen veel naar de diverse onderdelen van de gezondheidszorg gelopen.
Eerst naar de huisarts om even de gebeurtenissen te evalueren, vervolgens naar lab Noord om bloed af te laten nemen om te controleren hoe mijn nuchtere suiker is en vervolgens naar het UMCG voor een scan van mijn hoofd. Op dinsdag 4 maart naar Lab Noord voor een fietsproef om te kijken wat mijn hart doet bij een inspanning. Dus begin maart zullen alle onderzoeksresultaten dan wel bij elkaar gevoegd zijn en is te zien wat er wel of niet aan de hand is.
Voel me goed en ik hoop dat het zo blijft.
 We blijven het maar van de zonnige kant bekijken.
Afgelopen week best wel leuke dingen gedaan. We zijn naar het theater geweest.
Naar de musical Sonneveld. Heel mooi gedaan.
Het is al weer 40 jaar geleden dat de man is overleden.
Er waren dan ook veel leeftijd genoten in de zaal die wederom niet uitverkocht was. De teruggang in de economie is duidelijk merkbaar en daarbij komt dat veel mensen volgens mij naar Assen gaan waar de Nieuwe Kolk weer op volle toeren draait en de mensen niet meer helemaal naar Stadskanaal reizen.
Maar het was alsof Sonneveld even weer tot leven kwam. Hij is overleden op 8 maart 1974 op 56 jarige leeftijd aan zijn tweede hart aanval. Maar donderdagavond stond hij er weer. Tony Neef zette hem er levensecht neer. Geweldig.



Donderdagmorgen zijn we op bezoek geweest bij Dick en Enna even koffie drinken en bijpraten altijd leuk en gezellig. Verder hebben we ons gestort op wat werkzaamheden thuis en aan ons vrijwilligerswerk.
Dat gaan we de komende week ook doen en dinsdag a.s. op verjaardag visite bij Merel onze nicht.
Zo komen wij de week wel weer door met al onze activiteiten.

De Groninger spreuken....hier komen ze van de afgelopen week:
Dij veul kegelt, smit vanzulf ais roal
Geduld en laifde overwinnen ales.
Dij te loat komt, krigt bonken.

Achterop een kalenderblad stond een mooi mopje die ik jullie niet wil onthouden:

De mop van Jop.
Ik was ain n moal bie de joarliekse oetvoeren van n toneelclub.
Midden ien t twijde bedrief kwam der n vremde scene.
n Ol vraauw zat mit gezicht noar n roam mit wat plestik gereoniums ien 
t decor noar boeten te loeren en ienains wer der van achter t toneel n koustaart
deur dat roam henstoken. Ik snapte hier niks van. 
Dou ik noa afloop van t stuk de regisseur noar betiken van dizze handeln vroug, 
pakte man t tekstboukje en zee: Kiek t staait hier:
Oma zit voor 't venster en staart door 't raam.

Als jullie dit goed kunnen lezen dat weet de de volgende woorden ook wel. 

1   bakkeln                    a Wapperen          b Bekvechten           c Metselen
2   nudelk                      a Nuttig                b Verkouden           c Gezellig 
3   mies                          a Afkerig               b Precies                 c Regenachtig 
4   lieder                        a Stumper             b Zanger                 c Viezerik 
5   keldermot                  a Boerenkool       b Schimmel             c Pissebed 
6   jaiweln                      a Zeuren               b Ruilen                 c Kwijlen 
7   hoedjen                     a Groeten              b Zitten                  c Zaaien
8   gaddern                    a Vergaderen        b Geeuwen              c Verzamelen 
9   faail                          a Vijl                     b Dweil                   c Eeer 
10 batterij                      a Licht                  b Brug                     c Achterwerk

De oplossing is: 
1a, 2c, 3a, 4a, 5c, 6c, 7c, 8c, 9b, 10c

Dit was eerst weer genoeg Gronings. 
Nu nog een stukje Gregoriaans en dan is het blog weer helemaal af voor deze week. 
Niet dat ik nu denk snel dood te gaan....maar toch als je even met de neus op de feiten bent gedrukt denk ik wel eens aan mijn uitvaart dus vandaar.... In Paradisum. 
Ik wens jullie allemaal een hele fijne week toe en de groetjes. 


Geen opmerkingen: