zaterdag 21 juli 2012

21 juli

Het was een mooie week de afgelopen week. Het begon met een mooi weekeinde met Max en broer en schoonzus op Terschelling en vervolgens het verblijf bij de zusters in Megen en dan gisteren het samenlevingscontract met Max.
Dat wordt dan vandaag koken volgens het kookboek wat ik heb gekocht in het Klooster.
De inmiddels weer abdis van het klooster heeft een kookboek geschreven toen ze hoofd van de keuken was met de titel:  "Gezond leven, bezield eten"
Ik heb de dagen dat ik daar mocht verblijven naast haar gezeten te eten en wat kan die vrouw heerlijk eten.
Ze geniet volgens mij van iedere hap en terecht het is heerlijk eenvoudig eten in alle stilte.
Ze leven volgens de "gouden regels"van de clarissen en die luiden als volgt:
1. Zorg voor een ritme dat aansluit op je natuurlijke ritme.
2. Verdeel de maaltijden evenwichtig.
3. Ga naar buiten, verwonder je, ontwikkel je zintuigen, geniet.
4. Heb oog voor de aarde en haar levensvoorwaarden, vergiftig niet, ga er zorgvuldig mee om.
5. Ga op zoek naar je eigen bronnen van inspiratie en bezieling en geef die de ruimte en levenskansen.
6. Oefen je in dankbaarheid om alles wat je om niet geschonken wordt: een mooie bloem, liefde, een lam
    dat bokkensprongen maakt, een geneeskrachtig of smaakvol kruid.
7. Zorg met aandacht voor:
   - iets wat groeit en leeft en leer daarvan,
   - voedsel voor de ziel en geestelijke groei,
   - balans tussen inspanning en ontspanning.

Het zijn mooie regels en fijn om er naar te leven.

Terug kijkend op de week sluit ik af met een stukje uit het kookboek wat ik las op pagina 35:


Het klooster heeft voor alles tijd.
Een tijd om te bidden, een tijd om te eten, 
een tijd om te lachen, een tijd om te werken
en tijd om te rusten. Dat bracht mij rust 
die ik mis in mijn dagelijks leven. 


Geen opmerkingen: