maandag 30 januari 2012

lezen

Het weekeinde heb ik besteed aan veel lezen. De krant, maar dat is een vast ritueel en in een boekje.
Nederland - "Wereldland". Een boekje over Feesten, rituelen en gebruiken van veel culturen in Nederland.
Dit geeft een heel mooi beeld over het Nederland van nu. Het land dat de laatste dertig, veertig jaar een "Wereldland" is geworden. Dat zie je, dat hoor je, dat ruik je en dat proef je. Na eeuwen waarin de Nederlanders de wijde wereld introkken, is de wereld naar Nederland gekomen, met al zijn kleuren, talen, geuren en smaken. En met zijn keur aan overtuigingen, gebruiken, feesten, vieringen en rituelen.
Ik ben van mening dat ik me dan ook wel eens mag verdiepen in die andere mede.....lander.
De afgelopen week vierden de chinezen hun Nieuwjaar ik bestede er al aandacht aan, maar ik heb me er nu nog eens beter in verdiept. Leuk om te weten hoe zaken in elkaar steken.
Het hoofdstuk begint met het volgende:

Veel beleefdheid beledigt niemand.


Hij zorgde voor mij tijdens mijn jonge jaren, 
ik zal voor hem zorgen en hem vertroosten nu 
hij grijze haren heeft. 


Leren is veel meer waard dan goud.


Als je rustig wilt leven, dan moet je je niet 
met andermans zaken bemoeien. 


Dit zijn volgens mij de Chinese wijsheden.


Het teken voor "Dubbel Geluk" Wat men op diverse plaatsen kan vinden, 
speelt een grote rol bij huwelijken. Nou ik zal hem hier afbeelden en hoop dat 
het ons ook geluk brengt. 




Erasmus zei:

Ik verlang een wereldburger te zijn, 
gelijk aan iedereen, 
maar liever nog ben ik een pelgrim. 





Geen opmerkingen: