zondag 18 december 2011

zondag

Het is al weer zondag. Op radio Noord is altijd het programma "Noordmannen".
Traditie is dat er even voor negen uur een gregoriaans gezang ten gehore wordt gebracht.
Die traditie vind ik heel mooi en waardeer ik ook erg aan dat programma. Het geeft mij een echt zondags gevoel en het roept bij mij ook nostalgische gevoelens op. Vroeger toen de mis altijd in het latijn was heb ik veel van die zaken moeten leren en werd ik persoonlijk heel erg gegrepen door het hele gebeuren.
Zo erg zelf dat ik wel priester wilde worden. Maar dat is niet gebeurt om allerlei redenen en de Latijnse traditie is uit de kerk gehaald door het 2e Vaticaans concilie en nu wordt de mis over het algemeen in de landstaal opgedragen.
Voor mensen die nogal eens in andere landen komen is dat wel een gemis als je die taal niet machtig bent.
Wij gingen vroeger wel op vakantie naar Italiƫ of Oostenrijk en daar kon je ook makkelijk mee doen met de kerkdienst, maar dat is nu niet meer zo gemakkelijk. Maar goed om nog even weer in de traditie van vroeger terug te gaan hier een stukje gregoriaans.

Gregoriaanse muziek


Antifonarium met gregoriaanse muziek

Graduale Aboense, 14e/15e eeuw.
De gregoriaanse muziek is de liturgische muziek die eigen is aan de Romeinse liturgie in de Katholieke Kerk[1]. De term gregoriaans wordt gebruikt om de kerkmuziek aan te duiden die sinds de 9e eeuw een vast onderdeel is van de kerkelijk liturgie in West-Europa.





Voor de liefhebbers: "Miserere mei Deus" prachtig gezongen. 
Een fijne zondag en alvast een fijne week toegewenst. Veel plezier met de voorbereidingen op kerst. 

Geen opmerkingen: