zaterdag 31 december 2011

oudjaarsdag

Zo, het is 31 december 2011, oudjaarsdag.
De vuren branden, het carbid knalt....nou ja het carbid niet maar het gas wat er vanaf komt dan.
In Siddeburen en Schildwolde gaat het kloksmeren of te wel Sint Thomasluiden van start. Een geweldige happening, De torenklokken worden om 20.00 uur "losgetrokken" en tot 8 uur nieuwjaarsochtend. Dit is dus klok luiden 12 uur lang. Het is een traditie die al meer dan 100 jaar oud is. Direct na het laatste woord in de kerkdienst vanavond beginnen de klokken te luiden en beginnen de kloksmeercomites met het ophalen van het zogenaamde "kloksmeer" de collecte wordt gehouden door ongehuwde mannen en is bedoeld voor een borrel die geschonken wordt nadat inwoners de klok hebben geluid.

Hier in het dorp wordt ook van alles georganiseerd en doen de mensen hun best om het nieuwe jaar zo aangenaam mogelijk in te gaan.
We gaan aan het vuurwerk, de oliebollen en de glühwein en het komt helemaal goed. 

Even terugkijkend was het voor mij wel een heel bewogen jaar.
Gestopt met werken, het overlijden van mijn moeder, neef en gisteren is de tante van Max overleden. Diverse mensen in mijn nabijheid zijn getroffen door ziekte, waarvan het nog maar afwachten is of ze die te boven komen. Ik denk aan al die mensen en hoop dat de zieken de kracht vinden om hun behandeling te ondergaan en als dat niet meer gaat, dat ze veel steun mogen ervaren bij het lijden wat ze nu ondergaan.
Daar hoort een gedicht bij.


Verhalen van het leven

Verhalen van het leven
Dat draait om mij heen
Iedereen verteld een stukje
Waar gaat de wereld heen
Soms is het een ziekte
Waar men niet voor vlucht
Dat gewoon op je pad komt
En men slaakt een zucht
Soms is het een loverboy
Langs de kant van de weg
Daar waar dat meisje loopt
Die luistert naar wat hij zegt
Soms is het een klein verdriet
Niemand die er iets van merkt
Pas als het wordt verteld aan jou
Voelen ze zich een beetje gesterkt
Soms is het de grote angst
Voor de toekomst die voor ons ligt
Niet verder durven denken
Bang voor een angstig bericht
Soms is het gewoon het leven
Waar een verhaal over gaat
Dan vragen ze jou een antwoord
Of om een goede raad
Soms is het een beetje geluk
Je mag in de vreugde delen
Zo zijn de dingen van het leven
Gedeeld onder ons velen

 - Goverdina -

Lieve lezers en volgers ik wens jullie een fijne jaarwisseling en hoop dat jullie me in 2012 blijven volgen en veel steun geven in mijn pelgrimstocht naar Santiago

Geen opmerkingen: