zondag 22 mei 2011

vervolg op de jacobsschelp

De jacobsschelp verwijst naar de pareloester. De pelgrimsweg wordt soms de zoektocht naar de kostbare parel genoemd. De parel staat voor de diepste zin van het menselijk bestaan. Voor de christenen is dat het Koninklrijk van God. Omdat een parel onder water gevormd wordt en een mysterieuze uitstraling heeft, symboliseert de parel de eenheid tussen hemel en aarde. Vroeger dacht men dat een parel ontstond wanneer een bliksemschicht een oester op de zeebodem trof. Zo zou Venus uit de bliksem van Zeus in de oester - de venusschelp - ontvangen zijn.
De oester wordt gezien als de moederschoot en de parel als embryo, als het begin van het nieuwe leven. In de christelijke mystiek wordt Maria als de ontvangende schelp en Jezus als de kostbare parels gezien. Maria ontvangt de boodschap van de Engel in de vorm van een parel als een geestelijke bliksemstraal. Deze parel, Jezus, is de liefde, die sterker is dan de dood. Als de mens deze parel (het geloof) bezit, heeft de dood geen macht meer over hem.
Nou dit alles staat opgetekend in het boekje (Het Jacobspad)
Als overweging op een zondag.......past dit toch wel zou ik zeggen.
O wat is het fijn om met dit alles bezig te zijn.
Venus....Zeus.......mijn vakantie op Kreta met al zijn verhalen..........mijn wens om eens naar Lourdes te gaan........Maria.............het is een aaneenschakeling van zaken en gedachten....en dat alles door die schelp......De Jacobsschelp.....die ik gekocht heb op mijn vakantie in Sierksdorf aan de Oostzee .....Duitsland.

Geen opmerkingen: