maandag 9 mei 2011

Het boek is binnen

Zoals ik op 6 mei vermelde heb ik het boekje Het Jacobspad besteld. Zaterdag had ik hem in de bus. Bedankt Geografische Boekhandel Pied a Terre te Amsterdam voor de snelle actie.
Wat is internet toch mooi.
Het is bijzonder dit boekje. Ga binnenkort beginnen met deze tocht. Het heeft alles in zich.
Mijn geboorteland (Groningen) en mijn werk. Want ik heb bij de Koninklijke Visio gewerkt en heb daar allerlei locaties in verband met mijn werk moeten bezoeken. Laat nu die route langs vele locaties komen.
Het pad begint bij de kerk van St. Jacobus de meerdere in Uithuizen en vervolgens naar Oldenzijl, Garsthuizen, Zeerijp, Loppersum, Eenrum, Wirdum, Garrelsweer, Wittewierum, Woltersum, Ten Boer, Thesinge, Garmerwilde, Noorddijk, Groningen (ooit een aantal jaren gewerkt) Peizermade, Roderwolde, Foxwolde, Altena, Lieveren, Langelo, Norg, Peest, Vries (de laatse 1,5 jaar gewerkt), Taarlo, Loon, Ballo(goede herinneringen aan het Pieter Pad), Rolde, Nijlande, Amen, Elp, Westerbork, Halthe, Makkum, Beilen, Terhorst, Spier, Ruinen (veel geweest i.v.m. mijn werk) Hees, Echten (1 van de locaties van de Koninklijke Visio) Koekange, De Wijk, Halfweg, Staphorst, Rouveen, Hasselt.
Dit lijkt mij een goed begin van mijn weg naar Santiago. De weg der sterren met in mijn achterhoofd het mooie land waar ik ben geboren en opgegroeid en mijn verdere leven heb gewoond en zal blijven wonen.
Daarom hier het Groninger volkslied zoals dat is opgetekend door Geert Teis (G.W. Spitzen 1864-1945),
Van Lauwerzee tot Dollard tou
Van Drenthe tot aan t Wad
Doar gruit, door bluit ain wonderlaand
Rondom ain wondre stad.

Ain prinkjewail in golden raand
Is Grönnen, Stad en Ommelaand.
Ain pronkjewail in golden raand
Is Stad en Ommelaand!

Doar broest de zee, doar hoelt de wind
Doar soest t aan diek en wad
Moar rustig waarkt en wuilt het volk
Het volk van Loug en Stad.

Ain Pronkjewail in golden raand
Is Grönnen, Stads en Ommelaand
Ain pronjewail in golden raand
Is Stad en Ommelaand!

Doar woont de dege degelkhaaid
De wille vast al stoal
Doar vuilt het haart wat tonge sprekt
In richt en slichte toal.

Ain prinkjewail in golden raand
Is Grönnen, Stad en Ommelaand.
Ain pronkjewail in golden raand
Is Stad en Ommelaand!

Deze woorden zullen mij altijd door het hoofd heen gaan als ik die lange weg ga naar Santiage de Compostella.

Hierbij hoort weer het gedicht:
Pelgrim
Je verlangen is groot
Je weg is lang
Je bent gedragen
Je bent geborgen
VraagImg_8993

Dit staat afgebeeld bij het monument bij de Jacobuskerk in Uithuizen. Het begin, hopelijk een goed begin.

Geen opmerkingen: