donderdag 7 februari 2013

7 februari

donderdag
Vandaag de verjaardag van Jantje en van Ria.
Dames van harte met jullie verjaardag en een fijne gezellige verjaardag toegewenst.
Vervolgens gaan we straks aan het koken.
Max heeft ter gelegenheid van zijn afscheid een mooi kookboek gekregen.
Dit boek is getiteld: "Magistrale recepten van apothekers assistenten"
In de inleiding staat het volgende:
Mijn lichaam kookt! Vandaag nog koorts maar wel weer een klein stapje naar herstel gemaakt. Mijn sondevoeding is met grote toewijding zorgvuldig gemaakt. Verrassend simpel, maar o zo secuur afgewogen en steriel geprepareerd, magistraal veel genezingskracht. Wat is het toch belangrijk, als patiĆ«nt, om goede medicijnen en voeding te krijgen. De medewerkers van de unit Receptuur in het UMCG prepareren jaarlijks o.a. 42.000 infusen, 40.000 capsules, 900 zalfjes en 6800 parenterale voedingen en supplementen. Iedere keer weer volgens receptuur en protocollen volgend. 
Niet zo gek, dat er dan tijden de pauzes verder gesproken wordt over recepten thuis. "Wat ik nu toch weer gemaakt heb", "nee, mijn partner kookt beter", "Lijkt me veel te veel werk, al dat schillen, "we moeten eigenlijk eens een boekje maken".........
En zo ligt nu voor een "uit de hand gelopen hobby". Naast dit boek heeft de UMCG keuken inmiddels gepland om 5 van deze recepten daadwerkelijk te gaan serveren aan patiĆ«nten en medewerkers en worden de opbrengsten van dit boekje gedoneerd aan de Stichting Beatrix Kinderziekenhuis, ten behoeve van kinderen met kanker voor wie de unit Receptuur vele chemo infusen prepareert. 
Toen die recepten zijn gekookt heb ik ook een keer mogen eten in het restaurant en ik vond het heerlijk.
Vandaar dat ik blij ben dat Max het boekje heeft gekregen.
Vandaag gaan we het volgende eten:
Het recept van Anneke.  Bruine bonen met rijst. 
Anneke schrijft: Dit gerecht heb ik voor het eerst gegeten bij een Surinaamse vriend. Ik was er meteen gek op: heel lekker, gemakkelijk te maken en geschikt voor feestjes. Al naar gelang wat je al in huis hebt, kun je ook nog een allerlei variaties uitproberen. 
Bruine bonenschotel met rijst
Wij gaan aan het koken en morgen zal ik het recept plaatsen.
Groetjes en een fijne dag allemaal. 

Geen opmerkingen: