vrijdag 28 december 2012

28 december

vrijdag
De week vliegt ook voorbij is het al weer vrijdag. Het jaar loopt ten einde.
Het vuurwerk knalt al weer, de oliebollen en de rolletjes met slagroom zijn al weer volop te koop.
O wat een kilo knallers als je niet oppast. Ik ga spekkedikken bakken. Ook zo iets.
Maar het is een traditie en mijn vader was er gek op. Ik ook hoor en daarom bak ik ze ook.
Meel halen, spek en worst en dan aan de slag.

Willen jullie ook aan de slag? Geen probleem hier is het recept.


Traditioneel oost gronings nieuwjaarsrecept. 
De koeken worden ca 2 dagen van te voren gebakken.
Ingrediƫnten
500 gr. roggemeel, 3 eieren, 750 gr. bloem, 10 gr. zout, 125 gr. keukenstroop, 250 gr. bruine suiker, 30 gr. gemalen anijs, ca 2l. water, rookspek, metworst.

Hulpmiddelen

Wafelijzer voor platte wafels (Knijpertjes ijzer)

Voorbereiding

Alle ingrediƫnten, behalve spek en worst door elkaar roeren en mengen met zoveel water tot een dik beslag. Het moet nog wel van de lepel lopen, als je die schuin houdt. dek af en zet terzijde (het moet even rusten tot max 24 uur) Snijdt het spek in hele dunne plakjes (ik snij deze plakjes weer in kleine stukjes, omdat ik niet van grote stukken spek houd) en snijd de worst in dunne plakjes. Voor het bakken evt nog wat water aan het beslag toevoegen, als dit te dik geworden is.

Bereidingswijze

Op het hete wafelijzer een paar plakjes worst en spek leggen, hierop beslag gieten (niet te veel) en hier bovenop weer een paar plakjes worst en spek leggen. Het ijzer dicht doen en de koek gaar bakken. Na iedere koek het overtollig vet verwijderen met keukenpapier.

Succes en de groeten 

Geen opmerkingen: