donderdag 4 juli 2013

Koning Albert en Mohamed Morsi

donderdag 4 juli
Het was me gisteravond wel wat. Kondigt eerst Koning Albert van België zijn aftreden aan per 21 juli en enkele uren daarna wordt de president van Egypte afgezet door het leger.
Het eerst is een vrijwillige stap die volgens mij heel begrijpelijk is de tweede is een gevaarlijke stap volgens mij. Die kan wel eens ernstige gevolgen hebben.
De moslimbroeders hebben een grote aanhang door de hele Arabische wereld en die beraden zich nu volgens mij op de te nemen stappen.
Als ik de taal goed beluister en hoe er gesproken wordt, dan zal de onrust in het midden Oosten alleen maar toenemen en ontstaat daar een grote crisis.

Ik hoop dat ze zich goed bezinnen.

Moeder Teresa schreef eens:

Wees gelukkig in het moment - dat is genoeg. Elk moment is alles wat we nodig hebben - niet meer. 

Ik las nog een zin van Lao Tse

Vrij zijn van verlangen leidt tot innerlijke rust. 

Hopelijk vinden ze dat in het midden Oosten ook,  maar ik vrees dat het oorlog wordt met ernstige consequenties.



De Belgische koning Albert II.
De Belgische koning hij heeft zijn best gedaan en doet nu afstand en gelijk heeft hij.


Mohamed Morsi.
24 juni 2012 verkozen tot president met 52 % van de stemmen. Hij is net als ik geboren in 1951.
Is getrouwd met een jonge vrouw van 35 jaar en heeft 5 kinderen...... gisteravond afgezet. Waar gaat dit heen?
Ik las vijf redenen waarom hij is afgezet.
  • De Moslimbroederschap van Morsi speelde niet meer dan een bijrol in de revolutie. Pas toen de opstand doorzette, deden zij schoorvoetend mee, schrijft Carolien Roelants. "De oude Moslimbroederschap en het regime van president Mubarak waren in feite de twee kanten van een en dezelfde medaille: een monolitische staat tegenover een monolitische interpretatie van de islam. Niet een ideologie om een vrolijke, jonge, alle kanten opschietende democratische revolutie op te enten."
  • De Moslimbroederschap heeft als winnaar van de parlementsverkiezingen verrassend slecht gepresteerd. Morsi beloofde in zijn verkiezingscampagne vijf belangrijke praktische kwesties aan te pakken: de groeiende onveiligheid, de verkeersopstoppingen,brandstoftekorten, de broodschaarste en de gebrekkige vuilophaal. "Na zijn eerste 365 dagen kan iedere Egyptenaar dagelijks zien hoe hij heeft gefaald."
  • Morsi's grootste blunder, en misschien wel de belangrijkste brandstof van het protest, was het constitutionele decreet in november dat bepaalde dat zijn wetten, decreten en besluiten niet meer konden worden aangevochten bij de rechter. Volgens zijn tegenstanders werd hij een nieuwe dictator. Zo kreeg hij de omstreden, fundamentalistisch getinte nieuwe grondwet aangenomen zonder dat de oppositiegroepen er iets over te zeggen kreeg. "Morsi trok zijn decreet uiteindelijk grotendeels in, en de betogers keerden naar huis terug, maar het imago van de president was fataal beschadigd. Een week na zijn machtsgreep werd hij door gelovigen een moskee uitgejaagd."
  • De economie van Egypte heeft flink te lijden onder de revolutie. Toeristen en investeerders mijden Egypte. Morsi wist geen overeenstemming te bereiken met het IMF over een miljardenlening. Zijn tegenstanders denken dat dit komt vanuit de angst dat bijbehorende bezuinigingen de Moslimbroederschap aanhang zouden kosten.
  • Het belangrijkste oogmerk van de Moslimbroederschap lijkt het verzamelen van macht, zeggen oud-leden. De staatsmedia zijn bemand met sympathisanten en leden van de Broederschap. De vrijheid van meningsuiting is er niet beter op geworden sinds het vertrek van Mubarak. Televisiekomiek Bassam Youssef werd in januari vervolgd vanwege belediging van de president.
Steeds duikt de Moslimbroederschap  op en dat is een groot macht, alle presidenten voor Morsi hebben de broederschap genegeerd. Morsi was één uit hun midden en hun macht is groot. Waar het heen gaat is een vraag die binnenkort volgens mij wel beantwoord wordt. Macht is een vervelend iets van de mens en kan aanzetten tot nare trekjes. Hier hebben we vele voorbeelden van uit het verleden. 

Nou ik kan niet anders dan dit schrijven ik voel het zo en ben niet vaak somber maar op dit moment wel. 
Ik hoop dat de zon van vandaag en de komende dagen veel goed zal maken. 
Groetjes en tot morgen. 

Geen opmerkingen: