zondag 24 maart 2024

tumult

 zondag 24 maart 2024

Tumult brak los in Kolham. De kerkklok ging luiden om 12 uur in de nacht. Als klokkenluider van Kolham heb ik geprobeerd om de klok weer bij tijd te zetten. Hij liep zo'n 4 minuten voor. Dat is gelukt maar ik heb op een onhandige manier een programma geactiveerd die de klok deed luiden om middernacht en dat was niet de bedoeling, Overal werd er over gesproken en in de buurt app was het ook steeds weer "is de klok van slag". Ik heb de tijdklok maar mee naar huis genomen om zeker te weten dat hij ging doen wat de bedoeling was. En dat is dat hij alle dagen behalve zondag slaat om 8 uur in de ochtend en om 11.45 uur steeds drie minuten. Ik dacht altijd wie let daar nou op maar gezien de reacties iedereen volgens mij. Ik heb de klok gereset en vervolgens weer opnieuw geprogrammeerd en toen gecontroleerd en ja hoor hij deed weer wat de bedoeling is. En nu is het weer goed. 


Wat is en was nu de betekenis van het klok luiden om deze tijden. Het was heel vroeger de oproep tot gebed en daarna was het een teken voor de landarbeiders. Zij hadden geen horloge en wisten dan om 11.45 uur dat het tijd was om het middagmaal te gebruiken. In sommige delen van ons land wordt dit ook wel het zoepenbijklokje genoemd.

Het zoepenbrijklokje

VAN DE ENGEL EN DE KARNEMELKSEPAP

De kleinste klok in de kerktoren was gereserveerd voor het luiden van het 'Angelus', het gebed dat begon met de  woorden 'Angelus Domini nuntiavit Mariae' ('De Engel des Heren heeft aan Maria geboodschapt'). Drie maal daags klonk het: 's morgens vroeg, rond het middaguur en aan het begin van de avond. Na de Reformatie, toen ook Groningen overging naar de hervormde godsdienst, werd het Angelus niet meer gebeden. Maar het klokje bleef wel klinken. Voortaan kondigde het alleen de etenstijden aan.

In Kolham hebben we maar 1 kerkklok en die houdt ook nu nog het dorp bij de tijd. En zo keerde de rust weer in Kolham. Het volgend weekeinde moet de zomertijd worden ingesteld en zal ik goed opletten dat ik de juiste programma's instel.

De vergadering van DOS verliep prima we hadden in het dorpshuis alles goed voorbereid en de deelnemers konden zo aanschuiven.




Woensdagochtend hebben we niet gewandeld maar zijn we op verjaardagvisite geweest bij schoonzus die 66 geworden is.

Gezellig met elkaar koffie gedronken en een gebakje natuurlijk. De verjaardag wordt nog overgedaan in mei. Op dit moment hebben ze het heel druk. Verder hebben we de week besteed aan de tuin en het huis en heb ik vrijdagmiddag een rondleiding door het bos van de Fraeylemaborg gemaakt onder de bezielende leiding van Gerard de Haan. Hij weet alles van borg en bos en heeft ons als rondleiders heel veel verteld. We zijn om 14 uur begonnen en rond 16.30 uur waren we klaar. Nu kunnen we straks gasten een mooie rondleiding geven door het bos als ze dat willen. 









Vervolgens ben ik zaterdagochtend naar het gemeentehuis gegaan (hier heet dat het huis van bestuur en cultuur) daar konden we ons verzamelen voor de opschoon dag om de rotzooi op te ruimen rond het winkelcentrum. Als opruimer van Kolham heb ik met daar voor opgegeven. Het was keurig verzorgd. Ik had mijn handschoenen Hes en grijper van huis meegenomen. De koffie stond klaar en toen zijn we van start gegaan. Na 2 uur waren er heel wat zakken vol afval verzameld. Dat werd direct afgevoerd in een vrachtwagentje en ons werd een lunch aangeboden en we kregen een presentie. Heel attent en leuk om te doen. 

Zo zijn we de week wel weer doorgekomen. Volgende week ziet er nog een beetje rustig uit. Woensdagavond een workshop bij Groei en Bloei. Ben heel benieuwd wat we gaan maken. Zou het iets voor Pasen zijn?


Volgende week laat ik het zien. Donderdagochtend is er een vergadering van DOS en donderdagmiddag gaan we naar het ziekenhuis dan wordt Max ingepakt met apparatuur om te onderzoeken of hij last

heeft van Slaapapneu die apparatuur moet vrijdagochtend weer worden ingeleverd en 's middags ga ik naar de borg voor de opening van de tentoonstelling. Het thema is: 

DOOR DE BOMEN
30 MAART 2024 T/M 22 SEPTEMBER 2024

Het is maar goed dat we ons hebben ingewerkt. Wie weet hoeveel bezoekers een rondleiding willen. Het bos is op dit moment ook prachtig met al die bloeiende planten en bomen. 

In Hoogezand langs de Kerkstraat staan de bomen ook in volle bloei. Het voorjaar is in aantocht.

En zo komt er weer een einde aan dit verhaal. Volgende week verder. 

Ik sluit af met een liedje van Henk Wijngaard van de LP. Speklappen, Törf en Zoepenbrij 

Groetjes en hopelijk tot volgende week. 


 


Geen opmerkingen: