zondag 10 december 2023

Kerstkribbels

 zondag 10 december 2023

Kerstkribbels die krijg ik altijd rond deze tijd. Het is het zelfde als lentekribbels alleen in december. Dan kijk ik naar allerlei planten en bomen die ik kan verwerken tot bloemstukken/kerststukken. 

Zo ook nu. 

Veel groen kunnen verzamelen en zoals ik de vorige week liet zien en vertelde een adventskrans gemaakt in de kerk. Gisteren hebben we als vrijwilligers gezellig met elkaar de kerstboom opgezet en versierd.







In overleg heb ik de adventskrans voorzien van led kaarsen en dat staat ook mooi. Nu ga ik beginnen aan twee guirlandes aan beide kanten van het orgel. Het is even wat werk maar dan heb je ook wat.





Verder ga ik voor thuis ook aan het versieren. Wat het is geworden laat ik in de loop van de tijd wel zien. Eerst de guirlandes.

Wat is er gebeurt de afgelopen week. Nou iets waarvan ik nog steeds last heb. Ben onzeker. Zat in een vergadering en een poos later wist ik niet meer hoe de vergadering is afgelopen hoe ik de trap ben afgekomen hoe ik bij de auto ben gekomen en waar ik geweest was. Gelukkig reed ik met iemand mee. Die heb ik gevraagd of ik ook raar gedaan heb en hoe het gegaan is. Die heeft niets gemerkt zei hij. Maar ik had een hele snelle hartslag en een veel te hoge bloeddruk. De huisarts gebeld en die vroeg of ik kon komen. Max in de auto en wij daar naar toe. Gelijk geholpen neurologisch onderzoek een hartfilmpje en alles bekeken en beluisterd. 

Resultaat:Transient Global Amnesia Amnesie is een ander woord voor geheugenverlies. Wanneer dit geheugenverlies plotseling (acuut) optreedt en ook weer snel weg gaat, noemen we dit Transient Global Amnesia (TGA). Hoewel het geheugenverlies beangstigend kan zijn, is het maar van korte duur. Over het algemeen heeft u binnen 24 uur het geheugen weer terug zonder dat er restverschijnselen ontstaan. Wel is het zo dat u zich niets zal herinneren van de periode van het geheugenverlies. Het geheugenverlies kan zowel anterograad als retrograad zijn. Anterograde geheugenverlies betekent dat het onmogelijk is om iets nieuws te leren of iets op te nemen. Retrograde geheugenverlies betekent dat u geen besef heeft van de tijd vóór de aanval. U weet bijvoorbeeld niet meer waar u bent geweest of wie u gesproken heeft de dag voorafgaand aan het voorval. In het algemeen komt deze aandoening vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en de gemiddelde leeftijd is 61 jaar.

Nou daar kun je het mee doen. Ik werd er wel bang van en erg onzeker. Maar het gaf me ook moed om door te gaan en niet te lang bij stil te staan. Alles voelt nu weer normaal en de komende week moet ik mijn bloeddruk even meten en contact opnemen met de huisarts. Dat ga ik dan ook maar doen en dan kijken we verder. Maar ik doe het wel even rustiger aan. Wellicht heeft stress er ook mee te maken en ik ben geen 18 meer soms denk ik dat wel maar dat is niet meer zo en dat voel ik af en toe ook wel. Wellicht heeft mijn lichaam toch even een signaal afgegeven. Ik moet wel mijn complimenten aan de huisarts geven voor de adequate manier waarop ik geholpen ben. Dit is een grafstuk die ik gemaakt heb voor het graf van Max zijn ouders. Zoiets ga ik ook nog maken voor mijn ouders.

Max moest naar de paradontoloog en dat is voor mij vaak een moment dat ik even binnenkijk in het Groninger museum. Eerst even lekker koffie gedronken. 

De komende week beloofd leuk te worden. Bezoek van een aantal oud collegae waar ik voor ga koken. De kerstzang en het maken van de guirlandes. Vrijdagmiddag volgt een rondgang door de borg om de kerstversiering te bekijken en te kijken wat ik moet doen om de verlichting gaande te houden. Dat heb ik n.l. aangeboden om te doen. Ook gaan we wellicht een bezoek brengen aan een kerstmarkt. Of we dat doen en waar we geweest zijn dat laat ik in mijn volgende blog weten. 

Hopelijk weet ik dat nog dan. 

Ik wens jullie een hele fijne week toe. En nu sluit ik af met een stukje Bach. Ik kreeg van een volger een mail met een opmerking dat ze dit zo mooi vond. Nou speciaal voor Femke een stukje Bach

Het beste van Bach. Bach clasical music for Relaxation.




 

Geen opmerkingen: