zondag 4 juli 2021

terug in de tijd

 zondag 4 juli 2021 

Terug in de tijd zijn we gegaan met het kerken pad oost Groningen.. 

We hadden de keuze uit een grote hoeveelheid kerken, maar een aantal hadden we al eens bekeken en we hebben een paar uitgezocht die wij dachten dat ze bijzonder waren. Qua architectuur of het interieur. Of zoals een paar om het orgel. Dat is ook uitgekomen. 

De kerk in Oude Pekela 

De Sint Willibrordus 
Mooie kerk met een mooie geschiedenis. Prachtig interieur en nog met de communiebanken. 
In veel RK kerken zijn die er uitgehaald maar hier zaten ze er nog in. 

Vervolgens zijn we naar de Nederlandhervormde kerk gegaan die een prachtig orgel heeft welke gebouw is door Petrus van Oeckelen in 1865 
Hierna zijn we naar de Hervormde kerk in Veendam gegaan,.

Hier staat een prachtig orgel. Gebouwd door Johannes Wilhelmus Timpe. Hier zal ook ooit een klokkenspel in maar die is weg gerestaureerd. Wij hebben hier ook in de orgelkasten mogen kijken. 



Prachtig om te zien.  Dit orgel heeft 4 klank kasten. 
Na dit gezien te hebben zijn we naar Muntendam gegaan. 
In deze kerk was ook een prachtig orgel
Ook hier een prachtig orgel. 

Ook een van Oeckelen orgel. 
Deze orgelbouwer kwam uit Harenermolen de plaats waar Max bij gewoond heeft. 
Het mooie was dat de orgels ook bespeeld werden en we hier zeer gastvrij een kopje koffie aangeboden kregen. 
De laatste kerk die we hebben bezocht was de kerk in Zuidbroek dat is een heel bijzondere en zeer oud. 
Er zit zelfs in de toren nog celruimte want in de kerk werd vroeger ook recht gesproken. In de kerk is zelfs een speciaal bankje voor de gevangenen. 


Dit is hem dan. De Petrus kerk. 
Dit is de dikke grote toren die naast de kerk staat. 

In de kerk prachtig houtsnijwerk. 
Hier kun je goed zien hoe dik de muren van de toren zijn. een dikke meter. Met heel dikke tralies. 

De oude cel deur. Met heel dik hang en sluit werk. 

Nog hoger de klokken. 
Die nog altijd gebruikt worden. 
Maar de klokkentoren wordt ook gebruikt door de kraaien en duiven. 

En toen moest ik weer naar beneden. 



Dit was een interessante middag. 
Zo hadden we vrijdagmiddag ook een interessante middag in Duitsland. 
Toch nog even wat anders als in Nederland. Daar in Duitsland moet je mondkapjes dragen en afstand bewaren. Maar we waren op een plek waar het niet druk was en daar deed men niet erg streng. 
We zijn naar Esterwegen geweest een kamp waar nu een herinneringscentrum van gemaakt is waar aandacht wordt besteed aan alle kampen die in noord Duitsland geweest zijn. 
We hebben gekeken en ons zelf beloofd dat we een hele dag terug komen om alles goed op ons in te laten werken. 



Het is een heel groot terrein met een enorm stuk informatie. 
Maar we hebben nog meer gedaan de afgelopen week. 
Ons bezoek aan Koen en Gees op dinsdagmiddag was heel gezellig. 
Woensdagmorgen heb ik samen met Bea de bloemen gedaan in de borg en het leuke was dat de gasten gelijk een compliment uit deelden. 
Op donderdagmorgen heb ik weer gezwommen en dat ging goed tot ongeveer drie kwartier toen begon ik mijn rib te vernemen en ben ik gestopt. 
Verder ben ik een boek aan het lezen met de Titel TRANEN OVER KASHMIR.
Als ik dan nu hoor dat de troepen zich na 20 jaar terug trekken uit Afganistan dan denk ik dat loopt niet best af. Dit gaat weer terug in de tijd. Wat je leest in dit boek is verschrikkelijk. Vrouwen zijn dingen die gebruik je en verder niet. Mensen worden omdat ze anders gelovig zijn aan stukken geschoten enz. enz. 
Ik moet nog een kleine honderd pagina's en ik denk dat ik hem vanavond wel uit krijg. 
De komende week staat in het teken van naar de kapper en op woensdag gaan we naar Lemmer om daar de Zonnebloemboot te bekijken. 
Donderdagmorgen wordt ik om 10.30 uur bij de tandarts verwacht voor een controlebeurt. En verder zien we wel wat we nog gaan doen. 
Hans Fidom was de organist van het orgel in de kerk te Veendam. Hij vertelt in een filmpje op Youtube over het orgel. 
Hier sluit ik mee af. 

















Geen opmerkingen: