zondag 17 juli 2016

's Hertogen Bosch

zondag 17 juli 2016
Het is later dan normaal maar ik heb dan ook wel iets heel moois beleefd en ik was laat weer thuis gisteravond. Vanochtend even uitgeslapen en dus wat later dan 8 uur mijn blog gemaakt.
Wat heb ik gedaan? Met mijn collegae van de afwaskeuken van de Zonnebloem boot een reünie gehad. Bep woont in 's Hertogen Bosch en zij heeft de aanzet gegeven om ons een prachtige dag te bezorgen in haar mooie stad. Rond 10.30 uur kwamen we één voor één aan op het station.
Aad uit Vlissingen, Gerie uit Heemskerk......maar nu van de camping bij Utrecht en Johanna uit de buurt van 's Hertogen Bosch. Wat ga je dan doen? Op een terras zitten en een heerlijke Bossche bol van Jan de Groot eten. Bep vertelde dat in de bakkerij van Jan de Groot het altijd heel erg druk is en we beter bij het station een bol konden nemen. Het weer stond het toe en we hebben heerlijk daar op het terras gezeten. Overal stonden borden dat je de echte daar kon eten.

 He wat was dat heerlijk na een treinreis van ruim 3 uur.
Vervolgens hebben we een mooie stadswandeling gemaakt en hebben we de vestingwallen bekeken.



In één van de bastions staat een groot kanon. We hadden weinig tijd om alles te bekijken, maar het was zeer de moeite waard.

 Vervolgens zijn we weer opgestapt om de boot te halen. Dit was een boottocht over de binnen Dieze in het teken van Jeroen Bosch. Het is 500 jaar geleden dat deze schilder is overleden. Wat was dit indrukwekkend. Bep had dit ook nog niet meegemaakt dus het was voor ons allemaal een unieke ervaring.

Vervolgens zijn we gaan varen over dit mooie water....vroeger een riool en nu een mooi ondergronds water. De kapitein van het schip kon er ook nog prachtig bij vertellen.
Wat mogen de inwoners van 's Hertogenbosch en alle toeristen blij zijn dat het niet dicht gegooid is maar......is gerestaureerd voor heel veel geld. Nu komen hier heel veel toeristen op af en zoals het gisteren leek vaart de stad er wel bij. 
Tijdens de toch kwamen we allerlei beelden tegen uit de schilderijen van Jeroen Bosch. 

 Het waren er veel meer.
Na deze prachtige boottocht zijn we naar het Jheronimus Bosch art Center gegaan waar je het complete oeuvre van Bosch kunt zien in de vorm van hoogwaardige reproducties. Dit is te zien in een voormalige kerk.


Johanna, Gerie en Bep staan nog even na te praten over al die indrukken.
Vervolgen naar de toren met een mooi uitzicht op 's Hertogenbosch en ons volgende punt waar we naar toe gaan en dat is de Sint Jan.


Wat een prachtige kathedraal is dit, maar dat wist ik ook wel want zo'n 30 jaar geleden was ik er ook al eens.

Ik werd gegrepen door het prachtige orgel. Zo mooi.....helaas werd hij niet bespeeld op het moment dat we er waren.
Na deze belevenis zijn we ergens gaan zitten en hebben we een drankje genomen om daarna lekker met elkaar te gaan eten. Rond 19 uur heb ik afscheid genomen en heb ik de trein weer gepakt naar Groningen. Rond 22.30 uur was ik weer thuis na een heerlijk dagje 's Hertogenbosch en met de trein zonder op onthoudt. Hier kan ik nog lang op terug kijken, we hebben de afspraak gemaakt dat we elkaar weer zien in Vlissingen.
De afgelopen week is rustig verlopen. Het was weer gezellig met Bea om de bloemen in de borg te verzorgen en wat werkzaamheden in de tuin. Van Jantje hebben we vorig jaar twee zakken met bollen gekregen, dit voorjaar gepoot en ja hoor deze week de eerste bloemen.
 
Een mooie dahlia en vanochtend zag ik er nog veel meer in bloei staan en ook nog diverse kleuren.
Geweldig........bedankt Jantje en Jenne.
Maar helaas onze tuin lijdt ook erg van de vele regen die er valt. De hortensia's zijn zo mooi maar liggen bij vlagen vlak tegen de grond.

Zoals hier links in de hoek. Maar we hebben gelukkig ook nog hoeken waar ze wel recht op blijven staan. Dit was weer mijn blog voor vandaag........de komende week gaat mijn broer naar de vierdaagse van Nijmegen en loopt hij waarschijnlijk de 30 kilometer wij gaan op bezoek bij mijn schoonzus en drinken daar koffie en ik ga twee keer werken in de borg. De weersvoorspellingen zijn weer bijzonder zoals deze hele zomer al tot dus verre. Het kan woensdag wel 32 graden worden. Dus de airco dan maar aan. Ik wens jullie allemaal een hele fijne week toe en zoek je nog een uitstapje?  Denk dan maar eens aan 's Hertogenbosch. Ik sluit af met een impressie van en een concert op het orgel van de Sint Jan in Den Bosch.

3 opmerkingen:

Phil zei

Het was weer een mooi verhaal Bert. Ik had vanmorgen al gekeken en mistte je blog. Het hoort zo bij de zondagmorgen voor mij. Opstaan en mijn eerste kop koffie en dan jouw blog lezen. Hoop nog lang elke week van je blog te genieten.

Unknown zei

Hoi Bert ik heb het ook even gelezen. Leuk geschreven en fijn dat je zo'n leuke dag hebt gehad. Zeker de moeite waard om naar toe te gaan. Voor de mensen die het graag dichterbij huis willen zoeken. De Fraeylemaborg in Slochteren is ook zeer de moeite waard en voor een groeps rondleiding kunt u ook Bert inhuren hoor. Groetjes Roelfiena

watch zei

الموقع الأول -
ناس الفن -
شاهد مسلسل -
برنامج -
أفلام أون لاين -
المرأة -
الصحة -
الطبخ -
منوع -
يوتيوب -