zondag 24 mei 2015

de kogel gaat door de kerk

zondag 24 mei 2015 
A.s. dinsdag gaat de kogel door de kerk. Dan wordt het besluit genomen om het huis te gaan verbouwen. De aannemer komt langs en dan zullen we afspraken gaan maken.
Eerst eens even terug kijken op de afgelopen week.
Wat een verschrikking dat de IS Palmyra heeft ingenomen en waarschijnlijk deze antieke stad gaat vernietigen.


Eén van de oudste en omvangrijkste overblijfselen uit de antieke oudheid. Er is de laatste tijd al zoveel vernietigd. Wat ben ik dan blij dat wij hier leven en zorgvuldig omgaan met onze oudheden. We hebben veel en mooie musea in ons land. Zo mocht ik dinsdag dan met al mijn collegae van de Fraeylemaborg een dagtocht beleven naar Leeuwarden en daar het Fries museum bekijken.
Mooi gelegen op het centrale plein en prachtig ingericht. Hier heb ik genoten van alle schatten uit de oudheid.
12 tentoonstellingen zijn er ingericht.
Vissers, Hongerkinderen, Dicht op de huid, Horizonnen, Oud geld, verhaal van Friesland, Fries verzet, de Kameleon, etalage, Mata Hari, de Dijk en De Hindelooper kamer.
Heb ze allemaal bekeken. Ik werd vooral getroffen door de schat van Popta.
Hoe mooi is dit gemaakt. Het bord woog 15 kilo zuiver zilver.
Hier een detail van het bord. Hoe mooi is dit gemaakt.



Kijk eens hoe prachtig het slot daar ligt in het mooie plaatsje Marssum.
\Na al dit moois zijn we naar het Jopie Huisman museum gegaan hebben dat bekeken.

In het mooie plaatsje Workum.
Ik heb in het bijzonder genoten van de audio rondleiding waarin Jopie zelf veel mooi verhalen vertelt.

Bij zijn schilderijen die hij heeft gemaakt en hoe hij hier toe gekomen is.
Vervolgens zijn we voor een heerlijk diner naar Joure afgereisd en daar hebben we heerlijk gegeten.



Rond 20 uur waren we vol indrukken weer terug bij de borg.

Dag bus tot het volgend jaar.
De volgende ochtend heb ik op de borg gewerkt en het was weer gezellig. Weer een aantal dingen geleerd en ik begin steeds beter dingen onder de knie te krijgen.
De week verder afgemaakt door de tuin en het huis een goede beurt te geven.
Alles is weer spik en span en tot de verbouwing blijven we dat ook maar weer zo doen.
Tijdens de verbouwing zal huis en tuin wel flink geruïneerd worden maar ja.....het moet eerst mal worden voor het weer mooi wordt.
Vandaag eerste pinksterdag en wij gaan naar een theatervoorstelling in een boerderij te Nieuw Buinen.
Iemandsland is de titel en wij laten ons verrassen.





Het beloofd heel mooi zonnig weer te worden, dus een fietstochtje zit er ook nog wel in voor vandaag.
Wat we verder gaan doen en hoe de onderhandelingen met de aannemer aflopen.
Ik zal het jullie volgende week vertellen.
Ik wens jullie hele fijne pinksterdagen toe en hoop dat jullie mijn blog volgende week zondag of later weer bezoeken. Groetjes
Ik sluit af met een stukje Gregoriaans. Dominica XX111 Post Pentocoste Alleluia





2 opmerkingen:

Phil zei

ik heb weer genoten van je blog. leuk om op deze manier op de hoogte te blijven. volgende week zal ik zeker je blog weer lezen! hartelijke groet, phil

pelgrim zei

Bedankt Phil....heb geprobeerd er weer een leuk verhaal van te maken. Groetjes en we blijven elkaars blog volgens en dus op de hoogte van elkaar wel een wee. Groetjes Bert