zondag 23 februari 2020

besluit

zondag 23 februari 2020

Het besluit is genomen. We hebben donderdag 20-2-2020 het besluit genomen om van het gas af te gaan en de opdracht verstrekt. Realisatie zal ergens is april plaats vinden. Vooraf worden er waarschijnlijk al wel wat werkzaamheden verricht om aanpassingen te doen in de meterkast.
Deze zal ook helemaal worden gerenoveerd. Hij is 50 jaar oud en hoognodig aan vervanging toe.
Voor de warmtepomp zijn we krachtstroom nodig en dat zal vooraf geregeld worden.
Waarschijnlijk een nieuwe meter en wat draadjes verleggen.
We wachten af.
Afbeeldingsresultaat voor warmtepomp van vaillant
Hoe het wordt en er uit gaat zien.....het linker apparaat is de binnenunit en het rechter de buitenunit.
Ik heb een voorlopige berekening gemaakt dat deze investering ons ongeveer € 1000,00 per jaar zal besparen ook dat zal zich moeten bewijzen. Zoals ik al schreef.....we wachten af en over een jaar zal ik terugkijken of dit allemaal klopt en of we nu een goede keuze hebben gemaakt.
De isolatie wordt daarna aangebracht en daarvoor komt nog een potentiële leverancier a.s. maandag.
Twee heb ik inmiddels afgewezen. Het is nu kiezen uit de twee die nog in de race zijn.
Max is naar de huisarts geweest hij moest zo verschrikkelijk hoesten en het bleek een luchtweg infectie te zijn. Heeft een kuur gekregen en daar voelt hij zich niet zo lekker op. Maar goed het is het een of het ander en op onze leeftijd moet je de zaken goed in de gaten houden. Dat doen we en dan maar even een paar mindere dagen.
Los daarvan hebben we de nieuwe computer in gebruik genomen en ik moet zeggen dat dit een verademing is. Wat een snelheid en een mogelijkheden. Dat laatste is nog lang niet allemaal uitgeprobeerd maar dat komt wel. We zijn er heel blij mee.
Afgelopen maandagavond heb ik mijn taak als voorzitter van de VVE afgesloten.
Het waren roerige jaren maar ik heb het altijd naar beste weten gedaan en met plezier.
De administrateur had een leuke toespraak met een hele rits aan feiten en mooie woorden.
Er is een nieuwe voorzitter benoemd en we zullen binnenkort een soort van overdracht doen.
Daarmee is weer een episode in mijn leven afgesloten.
Verder verliep de afgelopen week met allerlei dagelijkse dingen. Maandagochtend hebben we nog wel een bezoek gebracht aan mevrouw Riepma en daar bij de overburen aardappels en tulpen gekocht. Bij mevrouw Riepma is het altijd gezellig en we hebben genoten van de verhalen en het lekkers dat ze klaar had staan. Afbeeldingsresultaat voor beginnen over het einde
Verder heb ik gelezen in het boek van dit moment waar ik de vorige week al aan memoreerde.
BEGINNEN OVER HET EINDE is de titel en is geschreven door Henk Blanken.
Het gaat over euthanasie bij dementie. Verschillende personen die veel met dit thema heen en weer geweest zijn hebben een stukje geschreven. Zoals Pia Dijkstra. Zij schrijft: Dit zeer goed geschreven boek is even aangrijpend als nodig.
Erik Scherder schrijft: Dit boek neemt je mee en zet je aan het denken. Een uniek verhaal over dementie.
Verder wordt er geschreven:
Nergens ga je zo prettig dood als in Nederland.
Behalve als je dement bent. Want ook al mag het van de wet, geen arts helpt je bij het sterven als je niet meer begrijpt wat er gebeurt. Waarom is euthanasie bij dementie zo moeilijk? En hoe kan het wel?
In dit openhartige boek laat Henk Blanken zien hoe belangrijk het is om op tijd te beginnen over het einde. Met je naasten en met je arts. Zodat je niet te vroeg doodgaat, maar ook niet te laat.
Iets wat mij direct al aansprak in dat boek is het volgende:
Vanaf de diagnose dementie duurt het een jaar of acht totdat je sprakeloos vegeteert, alleen nog in bed ligt, mager en rauw van de doorlig plekken, te zwak om je nog om te draaien, opgekruld als een foetus, nog niet in staat om je hoofd op te tillen.
Je glimlach verdwijnt. Alleen de zuigreflex, als bij een pasgeboren baby, blijft nog even. Bij geen aanraking sla je nog je ogen op. Je herkent niets of niemand, ook jezelf niet.....vooral jezelf niet.
EN DAN GA JE DOOD.
En dat gaat in hetzelfde tempo als waarin je het als kind dingen aanleerde, maar in de omgekeerde volgorde.
Praten, lopen, staan, plassen op het potje - je leeft achterwaarts naar de dood.
Tot zover, ik ga weer verder lezen de komende week. We zijn de afgelopen week gestopt met het druppelen van de ogen van Max a.s. dinsdag gaat hij voor een oogmeting en kan hij zijn nieuwe bril aan laten meten.
Woensdagavond ga ik weer een avondje bloemschikken......ben heel benieuwd wat het wordt.
Verder hebben we 5 dagen Moezel geboekt. Eind maart begin april. We hopen dat we dan kunnen genieten van die heerlijke streek.
Afbeeldingsresultaat voor moezel duitsland
Ik sluit af en wens jullie een fijne week toe.
Deze keer maar met muziek uit de streek.
Ürzig Moezel. met mooie beelden.


Geen opmerkingen: