zondag 26 november 2017

klaar is kees

zondag 26 november 2017
Klaar is Kees dat is de titel voor deze keer. Ik kwam er op toen ik me realiseerde dat de week op Ameland er al weer bijna op zit. En ook toen ik terug dacht aan mijn bezoek aan de Clemens kerk en zag hoe prachtig deze kerk herbouwd is. Uit de as herrezen......Dat is hij.
foto van Bert Twickler.
Er staat in een boekje die ik daar heb gekocht iets moois over EEN KERK BINNEN GAAN.

Een kerk binnengaan doe je niet zomaar.

Een kerk binnen gaan,
is proeven van de stilte,
is luisteren naar verhalen,
is kijken naar wat uitgebeeld is,
is een band leggen met het verleden,
is zoeken naar God en mens,
is vrede vinden......

Welkom in dit gastvrij huis!

Op 5 februari 2013 is de kerk in Nes op Ameland in de as gelegd, er bleven nog enkele muren over eind en die muren heeft men overeind gehouden. Jaren kon je zien hoe die muren daar stonden en verder niets. In 2014 heeft men besloten tot herbouw en nu in 2017 is hij herbouwd en gisteren door de bisschop ingewijd. Ik heb het al op Facebook vermeld dat ik hoop dat de mensheid hier lang van mag genieten. Ik hoop dat ik jaren naar Ameland mag komen om deze kerk en al het ander mooi te mogen aanschouwen.
foto van Bert Twickler.
foto van Bert Twickler.
Het doopvont, de Willibrordusdobbe is uit 1893 afkomstig uit Oosterwierum en staat in een ruimte wat vroeger dienst deed als biechtstoel. Maar midden in de kerk is nu een mozaïek in de vorm van
een schelp gelegd in trompe-l'oeil. Het lijkt een diepte in de grond maar dat is het niet. Zie hier dat ik er ben gaan staan en het ziet er net uit of ik in een schaal sta.
 foto van Bert Twickler.
De tegelvloer rond om is voorzien van een pelgrimstekst er is nog een klein stukje te zien op de foto hier boven. De blauwe rand. De gehele tekst is:
Gods macht om je te leiden. Gods kracht om je te beschermen, Gods wijsheid om je te onderrichten, Gods woord om te verhelderen, Gods hand om je te zegenen, Gods weg om veilig te kunnen gaan.
Deze oude Keltische bede is een ode aan de bezoeker, die welkom is om te bidden, te bezinnen, te rusten en te aanschouwen en om weer veilig verder te kunnen gaan.
En dat gaan we doen want morgen zit ons verblijf op Ameland er op. We gaan weer naar huis.
We kunnen terug kijken op een mooie en bijzondere week. Een week met veel afwisselingen. Dinsdag zijn we begonnen met een mooie expositie van beelden in brons en porselein en bijzondere sieraden. Woensdag zaten we in de Westerlaankerk in Hollum het was papierkunst en het hield verband met de aardbevingsproblematiek in Groningen. Laat nu 's avonds er weer een aardbeving in Groningen geweest zijn. Donderdag zaten we in de Herenweg kerk in Hollum waar mooie schilderijen hingen van Hendrk Elings met als thema het witte hemd. De schilder herinnerde zich zijn vader in een wit hemd....het hemd bleef maar zijn vader veranderde.....werd ouder en dement.
Voor vele bezoekers was dit erg confronterend. Het was bijzonder om dit te zien. Men ging zitten en liet het op zich inwerken of ging gelijk weer weg. Vrijdag zaten we in de Nederlands Hervormde kerk in Hollum schilderijen van Emiliana Cordaro ze schildert heel dik met olieverf Italiaanse landschappen. Zaterdag zaten we weer in de locatie van dinsdag en vanmiddag zitten we weer in de Herenweg kerk. Daarmee sluiten we onze week af. Het was weer geweldig om te doen. We hadden een leuk appartement in een boerderij en konden veel lopende doen. Het weer was van een hele dag regen met vele dagen wisselend bewolkt en zon met af en toe veel wind tot soms heftige hagelbuien en het werd steeds kouder. Volgend jaar bij leven en welzijn geven we ons weer op, maar willen dan ook een paar dagen voor ons zelf om van de kunst te genieten. Nu hebben we vrijwel niets van de kunst elders op het eiland gezien. Hieronder zal ik wat foto's laten zien die ik gemaakt heb van de kunst waarover wij hebben mogen waken als suppoosten.
 foto van Bert Twickler.foto van Bert Twickler.foto van Bert Twickler.foto van Bert Twickler.foto van Bert Twickler.
foto van Bert Twickler.foto van Bert Twickler.foto van Bert Twickler.foto van Bert Twickler.foto van Bert Twickler.foto van Bert Twickler.foto van Bert Twickler.
Het was prachtig en we hebben genoten. Moe maar voldaan keren we morgen weer huiswaarts.
Daar gaan we weer over tot de orde van de dag en hebben we weer diverse zaken op het programma.
Maar daarover verhaal ik volgende week weer, wat we hebben gedaan.
Ik sluit af met het lied De vondeling van Ameland.
Ik wens jullie een hele fijne week toe.


Geen opmerkingen: