zondag 4 juni 2017

geweldig

zondag 4 juni 2017
Het is een geweldige week geweest.
Wat hebben wij mooie dingen beleefd. Allereerst mijn verjaardag.
Het is geweldig te merken dat zoveel mensen nog om je geven. Kaarten en via Facebook vele felicitaties ontvangen. Dan de telefoon en vervolgens het bezoek van 's morgen tot 's avonds.
Heel gezellig en leuk. Mooie dingen gekregen in de vorm van kaarten en cadeaus.
Ook geld gekregen en dat ga ik besteden aan een paar nieuwe wandelschoenen. Heb mijn Wheelie verkocht die ik mee had op mijn pelgrimstocht en met het verjaardagsgeld en een korting van Bever moet het lukken. Kan ik weer jaren vooruit.
Woensdag hebben we een mooie middag beleefd in Veenhuizen het gevangenismuseum.
Daar werd een boek gepresenteerd van Mijn streek. Dit is een bundeling van mooi wandel en fietsroutes die wekelijks verschijnen in het Dagblad van het Noorden.
Het was een mooi programma met hele mooie verhalen en een goede verzorging van de inwendige mens. Aan het einde van de middag konden we nog deel nemen aan een wandeling door Veenhuizen met een gids. Dit was heel informatief en leuk om mee te maken.
 Afbeeldingsresultaat voor veenhuizen
Afbeeldingsresultaat voor veenhuizenHet is zo leuk dat de meeste gebouwen allemaal nog namen hebben.
Afbeeldingsresultaat voor veenhuizen
Afbeeldingsresultaat voor veenhuizen
Dit is het gevangenis museum. Prachtig mooi gebouw.
Afbeeldingsresultaat voor veenhuizen
En wat dacht je van de ijskelder. Nooit geweten en nu ontdekt.
 Hier staat het dan... "Klein Soestdijk. "De directie woning. Verschil moet er zijn. De huizen werden groter naarmate de rang in de dienstorde steeg.
Na deze belevenis die ook een opstap was voor verderop in de week. Heb ik me voorbereidt op een presentatie die ik moest geven in Borg Welgelegen in Sappemeer over de Fraeylemaborg.
Afbeeldingsresultaat voor welgelegen sappemeer
Het was prachtig weer en we hebben heerlijk op het terras alle lezingen aangehoord met heerlijke 17e eeuwse hapjes. Geweldig tussen de presentaties door werd er weer wat verteld over de hapjes en konden we ze nuttigen.
Afbeeldingsresultaat voor welgelegen sappemeer
Ik heb mijn presentatie gehouden in de borg omdat ik een powerpoint gebruikte. Maar binnen was het ook goed toeven.
Afbeeldingsresultaat voor welgelegen sappemeer
De fotograaf stuurt me nog wat foto's door en die zal ik volgende week afdrukken als ik ze ontvang.
Het was een hele gezellige middag. Alleen jammer dat er zo weinig mensen waren.
Dit was de aftrap voor de dag van het kasteel, die 2e pinksterdag is. Dan kunnen alle borgen in Groningen worden bezocht en hebben ze allemaal iets speciaals te bieden.
Zo ook de Fraeylemaborg. Daar speelt zich een oorlog af. ongeveer 80 mensen hebben zich  in oude kleding gestoken en voeren daar een veldslag. Er worden kanonskogels gegoten en je kunt het kampement bezichtigen.
Afbeeldingsresultaat voor pinksterevenement fraeylemaborg
Afbeeldingsresultaat voor pinksterevenement fraeylemaborg
Ach ik kan nog vele foto's laten zien, maar ik zou zeggen kom kijken als je in de gelegenheid bent.
Wij gaan waarschijnlijk ook op stap maar dan naar een andere borg....welke weten we nog niet.
Op mij heeft de presentatie van de borg Ewsum indruk gemaakt. En daar zou ik wel eens een kijkje willen nemen.
Afbeeldingsresultaat voor borg ewsum
In vroegere tijden moet hij er zo uitgezien hebben. Nu rest nog de toren.
Afbeeldingsresultaat voor borg ewsum
Maar de tuinen moeten zo mooi zijn op dit moment. Vervolgens kunnen we altijd nog doorrijden naar Uithuizen de Menkemaborg.
Daar zijn de borg heer en vrouw weer terug.
Afbeeldingsresultaat voor menkemaborgAfbeeldingsresultaat voor menkemaborg
Afbeeldingsresultaat voor menkemaborg
Dat is een goed begin van de nieuwe week en die wordt hopelijk ook weer gezellig. Dinsdagmiddag ga ik werken in de Fraeylemaborg en vrijdagmiddag ook en zaterdagmiddag nog een rondleiding verzorgen dan heb ik mijn beste wel weer gedaan voor de borg.
Wat het is geworden wat we maandag bezoeken en hoe de week is verlopen laat ik jullie de volgende week weten. Voor nu beƫindig ik deze week en wens jullie allemaal een fijne week toe.
Ik sluit af met een stukje Barok muziek dat vind ik wel passen bij alle beelden die ik heb laten zien en de indrukken die ik zelf heb opgedaan.

Geen opmerkingen: