zondag 5 maart 2017

het mauritshuis

zondag 5 maart 2017
Het Mauritshuis in Den Haag is het geworden.
De vorige week is het er niet van gekomen om een dagtocht te maken en toen was ik benieuwd wat of het ging worden en nu kan ik vertellen dat we een dagje naar Den Haag zijn geweest.
Allereerst zijn we maandag een ochtend naar het Bronnenbad geweest in Bad Nieuweschans. Het was er rustig en we hebben volop genoten van alles wat daar wordt geboden.
Afbeeldingsresultaat voor bronnenbadAfbeeldingsresultaat voor bronnenbad
Na het badderen zijn we naar het kerkhof is Stadskanaal gegaan om een bezoek te brengen aan het graf van mijn ouders. Mijn vader zou als hij nog geleefd had 89 jaar geworden zijn.
Op dinsdag hebben we de rugzak ingepakt en zijn we met bus en trein naar Den Haag gegaan.
Daar hebben we een bezoek gebracht aan het Mauritshuis een mooi museum met veel oude meesters.
Rembrandt, Jan Steen en Paulus Potter zijn ruim vertegenwoordigd. Maar als gebouw is het ook mooi om te bekijken en je kunt af en toe nog even in het Torentje van Rutte gluren.

Afbeeldingsresultaat voor mauritshuis den haagAfbeeldingsresultaat voor mauritshuis den haag
De voorkant en achterkant van het mooie gebouw.
Afbeeldingsresultaat voor mauritshuis den haagAfbeeldingsresultaat voor mauritshuis den haag
Het meisje met de parel en de stier van Paulus Potter. Het zijn de twee schilderijen die het meest bekend zijn in dit museum. Maar de anatomische les van Rembrandt hangt er ook en heel veel meer.
En wat doet een mens als hij toch even in Den Haag is ? Natuurlijk even op het binnenhof kijken.
Het was er stil.....ja wat wil je alle politici zijn op stemmen jacht. Dus zijn ze allemaal het land in.
Afbeeldingsresultaat voor binnenhof den haagAfbeeldingsresultaat voor binnenhof den haag
Vervolgens hebben we de tram gepakt en zijn even naar Scheveningen gegaan en hebben daar over de pier gewandeld en langs de boulevard.
Afbeeldingsresultaat voor pier van scheveningenAfbeeldingsresultaat voor boulevard scheveningenAfbeeldingsresultaat voor boulevard scheveningenAfbeeldingsresultaat voor boulevard scheveningen
En we hadden ook nog best mooi weer. Toen we weer thuis waren hoorden we dat ze in Kolham vrijwel geen zon hadden gehad.
Vervolgens hebben we het een paar dagen rustig aangedaan, hoewel ik druk ben geweest met regelen en organiseren en bezoeken afleggen bij zieken om die te helpen met allerlei zaken.
Tevens heb ik alles voorbereid voor de reconstructie van de muur in Gasselte en alles kort gesloten met SBS6 opdat die opnames kunnen maken. Zoals het zich nu laat aanzien zal de uitzending in april plaats vinden.
En zo kabbelen de dagen voort en zit ik me in toenemende mate te verbazen over de politiek hoe al die heren en dames hun best doen om vooral maar in beeld te komen. Met verhalen die af en toe nergens op slaan. Of ze komen helemaal niet en krijgen daardoor weer de volle aandacht en vele mensen tuinen er in. Ik weet niet waar dit toe leidt, maar het zal blijken op woensdag 15 maart a.s. waar Nederland naar toe wil. Hopelijk niet zoals in Amerika, maar het valt wel te verwachten denk ik. Ik hou mijn hart vast.
De komende week is het nog rustig en dat wil ik ook graag zo houden.
We krijgen bezoek en ik werk een middag in de borg die binnenkort weer open is en dat is het voorlopig.
Ik wens jullie allemaal ook een rustige week toe en hoop dat we elkaar de volgende week weer ontmoeten.
Groetjes
Ik sluit af met Gregoriaanse liederen van het koor uit Assisi


Geen opmerkingen: