zondag 12 februari 2017

protest

zondag 12 februari 2017 
Na ons bezoek aan de bijeenkomst in de Oosterpoort was het 7 februari zo ver om de straat op te gaan voor de protest bijeenkomst op de Vismarkt in Groningen. Verzamelen om 19.30 uur en onder aanvoering van Freek de Jonge, de Commissaris van de Koning en alle burgemeesters gingen vierduizend mensen met fakkels in een lange stoet door de Stad. Het was een geweldige manifestatie. Dit gaf veel energie en kracht. Dit alles voor het eerste lijsttrekkers debat wat de volgende dag in Groningen plaats vond.
Afbeeldingsresultaat voor protest in Groningen
Op een bepaald moment kreeg ik even de beelden van Lourdes weer voor ogen.
Dit alles was bedoeld om een duidelijke stem te geven en de politiek te laten horen dat het zo niet langer kan. GEEF GRONINGEN EEN TOEKOMST was de titel Gas terug.
Wij hier in het gaswinningsgebied zijn eigenlijk het Koeweit van Europa.
Afbeeldingsresultaat voor koeweit huizen
Een gemiddeld huis in Koeweit ziet er zo uit.
Hier in het aardgaswingebied ziet het er zo uit.
Afbeeldingsresultaat voor aardbeving huis in groningen
Wij hoeven hier geen luxe en overdaad maar wel een veilig huis en zoiets als hier boven mag niet lang bestaan. Veel heel veel gas is al uit de bodem gehaald en heel veel geld is er in de staatskas gevloeid en waar is het geld gebleven? Er moet nu een soort deltaplan komen om alles goed aan te kunnen pakken en hopelijk gaat dat gebeuren.
Het is toch te gek voor woorden dat van tien euro die wordt besteed aan het herstel zeker 40 euro wordt besteed aan proceskosten. Dat is toch geldverspilling en dat moet stoppen.
Volgens mij is het wel duidelijk geworden in het Westen dat we aan de bel hebben getrokken.
Volgende keer doe ik weer mee.
Sta je daar tussen al die mensen en komt er ook nog een reporter naar me toe en heeft een foto gemaakt. Wat schetst mijn verbazing, sta ik de volgende dag op de voorpagina van het dagblad van het Noorden.
foto van Bert Twickler.
Dit is een impressie van de fakkeltocht. 
Er is een protestlied en die zal ik hier laten horen. 

Ik heb ook nog andere dingen meegemaakt de afgelopen week. 
Heerlijk gegeten met twee oud collegae nu vriendinnen in het Goudkantoor in Groningen. 
Wat een gezelligheid. 

Afbeeldingsresultaat voor goudkantoor groningen menu
Wat een plaatje he. Ik was er nog nooit binnen geweest, maar het is daar goed toeven. De avond vloog voorbij. 18 uur tot 22.30 en lekker gegeten.
We zijn op bezoek geweest bij twee tantes (zussen van mijn moeder) in Nieuw Buinen en in Zevenbergen. Heel gezellig en nog mooi dat we elkaar weten te vinden.
Veel achter de computer gewerkt voor allerlei activiteiten.
Sommige zaken schieten op en andere willen maar niet vlotten.
En zo vliegt de week weer voorbij en staat er een nieuwe week voor de deur.
We gaan er weer tegen  aan.
Ik wens jullie allemaal een fijne week toe.
Groetjes
Ik sluit af met het Salve regina. Omdat ik tijdens het protest aan Lourdes moest denken.

Geen opmerkingen: