zondag 3 januari 2016

nieuw jaar

zondag 3 januari 2016
Allereerst wil ik al mijn volgers een heel fijn, gezond en gezellig nieuw jaar toe wensen.

Terug kijken op het afgelopen jaar vallen mij een aantal dingen op.
Het verschil tussen arm en rijk is enorm toegenomen.
Het geweld in de wereld is enorm toegenomen.
De verdraagzaamheid onder mensen is enorm afgenomen.
De afbraak van de zorg is enorm versneld.
De werkloosheid is volgens mij verder toegenomen, hoewel de regering anders doet voorkomen.
De aardbevingen in ons gebied zijn weer iets afgenomen.
Wij hebben weer een huis na 7 weken weg geweest te zijn waar we hopelijk lang van kunnen en mogen genieten.
Bij dit relaas past wel een gedicht dat ik las van Fré Schreiber.

KRACHT
As ze die komdaaiern, drillen din geef ik die dracht
As de grond begunt te trillen din geef ik die kracht 
Ale uren, ale doagen zel ik aarms om die sloagen 
as lu niks meer van die willen din geef ik die kracht 
As Kristovvel zel k die droagen ik geef die mien kracht. 

Het zou mooi zijn als we wat voor elkaar gaan en kunnen betekenen.....dat geeft kracht.

Het nieuwe jaar is al weer 3 dagen op weg.
Maar volgens mij geeft het niet veel goeds.
We moeten het zelf doen en er zelf iets van maken.
De vluchtelingen blijven komen en het worden er meer.
De verdraagzaamheid in de maatschappij zal steeds meer afnemen in deze IK cultuur.
De verschillen in de maatschappij zullen steeds groter worden.
Het geweld zal toenemen.
Nee (ik zal stoppen) ben heel pessimistisch over de toekomst.
We belanden in een enorme oorlog met alle gevolgen van dien.

Voorlopig proberen we er nog een beetje van te genieten en ik hoop jullie ook allemaal ik las een mooie gedicht van Tine Hagedoorn en die slaat wel op het komende jaar.
De titel is Een Raad......n Road.

n Road
Holt t rouer fiks in handen van joen levensboot. 
Dij boot kin zo makkelk stranden en din zit je in nood. 
Holt joe dapper onder t voaren, broes der deur mit moud. 
All goan nog zo hoog de boaren denk: 't Gooit wel goud".
En holt flink joen ogen open, Klip en baank omzaaild. 
Din mag je op n Stuurman hopen, dij Zien hulp nooit faailt. 

Ik zou zeggen doe er je voordeel mee.
Hou het roer van je levensboot goed in de handen en laat je boot niet stranden.

Een heel goed jaar toegewenst en tot volgende week.

Ik sluit af met het mooie lied van Claudia de Breij.  Mag ik dan bij jou.
.


Geen opmerkingen: